Tuntematon taiteilija: Naisen muotokuva, 1700-luku

HELMIKUU 2024

90 vuotta sitten Gösta Serlachius perusti keräämänsä taidekokoelman turvaksi taidesäätiön. Silloin, vuonna 1933, taidekokoelmaan kuului yli 220 teosta. Nykyään Serlachiuksen taidekokoelmassa on jo yli 10 000 teosta ja Serlachius toimii kansallisesti ja kansainvälisesti myös nykytaiteen kentällä. Mutta mistä tämä kaikki oikein alkoi, mikä oli ensimmäinen taideteos, jonka Serlachius hankki kokoelmaansa?

Gösta Serlachiuksen (1879–1942) taipumukset sekä kaupantekoon että keräilyyn alkoivat jo hyvin nuorena. Hän oli viimeisellä luokalla koulussa, kun sai sedältään G. A. Serlachiukselta hoidettavakseen Mäntän tehtaan paperipussien edustuksen kotikaupunkiinsa Pietarsaareen sekä Uuskaarlepyyhyn ja Kokkolaan. 

Joulu- ja kesälomien aikana nuori Gösta Serlachius kävi tapaamassa asiakkaitaan, kuten kauppiaita ja leipureita. Pienet pussiasiamiehen ansionsa hän käytti antiikkiesineiden ostamiseen. Hankintavarat eivät olleet suuret, ja Serlachius kertoo vuonna 1928 kirjoittamissaan muistelmissa, miten kotiväkikin naureskeli nuorukaisen harrastukselle. 

Aivan ensimmäisen taideteoksensa hankkimisesta Serlachius kertoo näin:

”Kerran otin äitini sisaren Sigridin (- -) mukaan erään pietarsaarelaisen vanhan tädin luokse sillä ehdolla, että hän pysyisi vaiti minun neuvotellessani kaupoista. Sigrid oli katsellut tädin vanhoja tavaroita monesti ennenkin ilman mielenkiintoa, mutta kun minä olin ostamassa niitä, hän havahtui ja olisi ottanut ne kaikki. Minulla oli vain 10 markkaa, mutta sain tädin kauneimman esineen, edellä mainitun pastellivärein maalatun naisen muotokuvan. Loput osti lupauksensa rikkoen Sigrid-täti.”

Tämä Gösta Serlachiuksen ensimmäinen taidehankinta oli arviolta 1700-luvulla maalattu, tuntemattoman tekijän muotokuva nuoresta naisesta, jonka hän hankki luottaen omaan taidemakuunsa. Myöhemmin Serlachius käytti taideasiantuntijoiden apua kartuttaessaan vanhan eurooppalaisen taiteen kokoelmansa. Oman aikansa taiteilijoihin hän tutustui henkilökohtaisesti ja otti tavaksi hankkia ja tilata heiltä teoksia kokoelmaansa ja Mänttään toteuttamiinsa rakennuksiin, kuten Mäntän kirkkoon, pääkonttoriin ja Joenniemen kartanoon.

Nuoren naisen muotokuva on edelleen Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmissa. Ovaalinmuotoinen sievä teos on tehty pastellilla pergamentille. Pastelliteokset ovat alttiita reagoimaan valolle, eli niiden värit haalistuvat helposti. Lisäksi pergamentti on erittäin herkkä reagoimaan olosuhteiden, kuten kosteuden ja lämpötilan muutoksille. Serlachiuksen kokoelman ensimmäinen taideteos onkin yksi kokoelman hauraimmista. Siksi sitä voidaan pitää esillä vain hyvin lyhyitä aikoja kerrallaan, silloinkin vitriiniin suojattuna. 

Laura Kuurne
Kokoelma- ja näyttelypäällikkö 

Tuntematon taiteilija, Naisen muotokuva, 1700-luku, pastelli pergamentille, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Teemu Källi
Tuntematon taiteilija, Naisen muotokuva, 1700-luku, pastelli pergamentille, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Teemu Källi