Kokoelmat

Alvar Cawén, Tammipeli, 1929, öljyväri kankaalle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Hannu Miettinen.
Alvar Cawén, Tammipeli, 1929, öljyväri kankaalle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Hannu Miettinen.

Taidekokoelmat

Serlachiusten teollisuussuku aloitti taiteen keräilyn runsaat sata vuotta sitten. Gösta Serlachiuksen taidemuseo avautui yleisölle vuonna 1945.

Nykyisin tuhansia teoksia käsittävän kokoelman ytimenä ovat klassikkoteokset Suomen taiteen kultakaudelta sekä vanhan eurooppalaisen maalaustaiteen teokset 1500–1800-luvuilta.

Kokoelmaa täydentävät niin impressionismin ja varhaisen modernismin maalaukset. Viime vuosina aktiivisimmin on kasvanut nykytaiteen kokoelma, jota kartutetaan valikoidusti kotimaasta ja maailmalta.

Marsalkka Mannerheim ja kenraalikuntaa Gösta Serlachiuksen vieraana Joenniemen kartanossa 10.7.1938. K. E. Lindbladin valokuvakokoelma / Serlachius-museoiden kuva-arkisto.

Kulttuurihistorialliset
esine- ja arkistokokoelmat

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö on 2000-luvun alusta lähtien tallentanut systemaattisesti Serlachius-suvun historiaan ja teolliseen toimintaan liittyvää esineistöä, dokumentteja sekä muistitietoaineistoja. 

Taidesäätiöllä on lisäksi mittavat asiakirja- ja kuva-arkistokokoelmat, joista pääosa on saatu lahjoituksena G. A. Serlachius Oy:n pääkonttorin oston myötä vuonna 2000. Arkistokokoelmiin lukeutuvat mm. teollisuussuvun kirjearkisto, osa yhtiön asiakirja- ja piirustusarkistoista sekä kulttuurihistorialliset kuvakokoelmat, jotka painottuvat paikallishistoriaan. Kuva- ja filmimateriaalia ovat lahjoittaneet mm. K-E. Lindblad, Irma ja Aarne Pohjanharju sekä Kunto Ruokolainen.

Ilmakuva Serlachius -yhtiön pääkonttorista vuonna 1935
G. A. Serlachius Osakeyhtiön pääkonttori vuonna 1935. Serlachius-museoiden kuva-arkisto.

Kokoelmat verkossa

Serlachiuksen taidesäätiön kokoelma-aineistoihin voi tutustua myös erilaisten verkkojulkaisujen kautta. Niitä ovat muun muassa karttajulkaisu sekä Serlachius-yhtiön Tehdas ja me -henkilöstölehden digitoitu aineisto.

Eric O. W. Ehrströmin koruja ja korusuunnitelmia koskeva julkaisu on oma kokonaisuutensa, samoin Kotiseutuni-aineisto ja Taide.art-sivusto, jonne on koottu esimerkkejä Serlachiuksen taidekokoelmasta tiiviine esittelyineen.

Albert Edelfelt, Kirjettä lukeva tyttö (osakuva), 1879, öljyväri kankaalle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Vesa Aaltonen.
Albert Edelfelt, Kirjettä lukeva tyttö (osakuva), 1879, öljyväri kankaalle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Vesa Aaltonen.

Kokoelmapalvelut

Kokoelmaosaston henkilökunta jakaa asiantuntemustaan ja antaa lisätietoja kokoelma-aineistoista. Pääsääntöisesti kuvatilauksista veloitetaan käyttökohtainen korvaus.

Kulttuurihistoriallisten kokoelmien palveluista vastaa tutkija Milla Sinivuori-Hakanen, milla.sinivuori-hakanen@serlachius.fi

Taidekokoelman kuvapalvelua hoitaa assistentti Heli Mäkiaho, heli.makiaho@serlachius.fi

Taidekokoelman tietopalveluita sekä residenssitoimintaan liittyviä kokoelmakyselyjä hoitaa tutkija Helena Hänninen, helena.hanninen@serlachius.fi

Tiedustelut voi kaikkina aikoina ohjata myös museon infopostiin info@serlachius.fi.

Hugo Simberg, Laituritanssit, 1903, öljyväri kankaalle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Yehia Eweis.
Hugo Simberg, Laituritanssit, 1903, öljyväri kankaalle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Yehia Eweis.

Teoslainat

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö lainaa kokoelmateoksiaan näyttelynjärjestäjille, jotka pystyvät takaamaan teosten turvallisuuden ammattimaisen henkilökunnan toimesta sekä asianmukaisesti valvotuissa ja olosuhteiltaan kontrolloiduissa tiloissa.

Kirjalliset lainapyynnöt voi osoittaa museon johtajalle Pauli Sivoselle, pauli.sivonen@serlachius.fi, p. 050 566 1355.

Tutkija Tomi Moisio toimii yhteyshenkilönä lainojen järjestelyissä, tomi.moisio@serlachius.fi, p. 040 681 7455.

Kuva ylhäällä: Akseli Gallen-Kallela, Syksy (harjoitelma Sigrid Juséliuksen mausoleumin freskoja varten), 1903, tempera ja öljyväri kankaalle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Hannu Miettinen.