Los moimoi de Fuengirola

En utställning och ett forskningsprojekt om finländare i Fuengirola

Serlachius Huvudkontor 15.6.2024—16.2.2025

Los moimoi de Fuengirola är en utställning och ett forskningsprojekt där konstnären Riiko Sakkinen (f. 1976) utforskar den finska identiteten.

I Fuengirola på Spaniens solkust bildar cirka 30 000 finländare ett samhälle vars medlemmar inte bryr sig om att lära sig det lokala språket eller lokala seder. De lever sitt eget halvisolerade liv och tillbringar hemvant sin tid på finska barer, förlitar sig på sina finska butiker, tjänster och institutioner. Fuengirolas förvaltning har faktiskt döpt kommunen till ”Finlands sydligaste stad”. 

Forskningen bakom utställningen har finansierats av Konestiftelsen, och den ger en bild av finskhetens substans i antropologisk skepnad. Utställningens kurator är Pauli Sivonen.

Riiko Sakkinen

Riiko Sakkinen är konstnär, politisk dissident och en enmansmotståndsarmé. Han är grundaren av Turborealism, en antikapitalistisk konströrelse. Han är en konstnär vars verk har ingått i Serlachius samlingar, och han har tidigare visat sina utställningar Closing Borders och MuNA – Museum of No Art på Serlachius. 

Sakkinen är född 1976 i Helsingfors. Han studerade vid Bildkonstakademin i Helsingfors och utexaminerades 2002. Han bor i Pepino, provinsen Toledo i Spanien sedan 2003. 

Sakkinen har arbetat globalt, bland annat under det syriska inbördeskriget i Damaskus och Aleppo, mitt under oroligheterna i Beirut, under det mexikanska drogkriget i Monterrey och i Kiev när Ryssland bombade Ukraina. 

Sakkinen har ställt ut sina verk på olika håll i världen, bland annat Serlachius, Mänttä, Moderna Museet, New York; Nationalmuseum, Stockholm; Kiasma, Museum för nutidskonst, Helsingfors; Camden Arts Centre, London, Artipelag, Stockholm; Musac, León, Spanien.

Sakkinens verk ingår i flera internationellt kända museers permanenta samlingar. Serlachius i Mänttä har ett brett urval av hans största verk.

Bilder: Riiko Sakkinen, Los moimoi de Fuengirola, 2023–2024, detalj ur en installation. Foto: Israel Galán.