Rachel Kneebone, Ruumiinkieli on vielä tutkimaton, yksityiskohta, 2017, posliini, Corian ja liima, yksityisomistuksessa. Kuva: White Cube
Rachel Kneebone, Ruumiinkieli on vielä tutkimaton, yksityiskohta, 2017, posliini, Corian ja liima, yksityisomistuksessa. Kuva: White Cube

Tiedote 13.5.2022

Rachel Kneebonen veistokset syntyvät liikkeestä

Englantilainen kuvanveistäjä Rachel Kneebone tunnetaan arvoituksellisista veistoksistaan, jotka hän tekee valkoisesta posliinista. Poikkeuksellinen materiaali tukee hänen aiheitaan, joiden lähtökohtana on liike. Hänen näyttelynsä Punoutua avautuu 14.5. Serlachius-museo Göstassa. Se on taiteilijan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa.

Rachel Kneebonen (s. 1973) näyttelyn piti tulla Serlachius-museoihin jo kaksi vuotta sitten. Koronapandemia sotki kuitenkin museoiden näyttelyohjelman, ja samaan aikaan kiinnostus kuvanveistäjän tuotantoon on kasvanut suuresti. Niinpä taidemuseo Göstassa avautuu nyt maailmalla entistä tunnetumman ja arvostetumman taiteilijan näyttely.

Kneebone on työskennellyt posliinin parissa opiskeluajoistaan lähtien, jo parikymmentä vuotta. Häntä kiehtoo valkoisen posliinin värittömyys ja hahmottomuus, joka avaa mahdollisuuksia teosten lukemattomille merkityksille ja tulkinnoille. Kiiltäväksi lasitetun posliinin pinnassa läikehtivä valo ja sen synnyttämät varjot yhdistyvät teoksissa eläviksi ja muuttuviksi muodoiksi. 

Kuvanveistäjälle tärkeä merkitys on myös vaalean savimassan työstämisellä ja sen muuttumisella uunissa posliiniksi tiettyjen työvaiheiden kautta. Osa niistä on sellaisia, joihin ei voi itse vaikuttaa. Hänen mukaansa työskentelyssä voi edetä aivan uusille alueille, jos hellittää tarpeesta hallita materiaalia ja hyväksyy sen, että polttovaiheessa teoksiin syntyy säröjä ja lohkeamia.

”Alkuun ajattelin, että minun on otettava materiaali haltuuni, mutta nykyään ajattelen, että minun on ymmärrettävä sitä, jotta voisin luopua hallinnasta. Tämä tekemisen kautta syntynyt havainto muutti kaiken mielenkiintoisemmaksi”, hän kertoo. 

Kneebone luo posliinista jopa metrien korkuisia veistoksia, jotka murtavat täydellisesti käsitykset posliinista kahvikuppien tai pikkusievien koriste-esineiden materiaalina. Viime aikoina hän on tehnyt yhä enemmän riippuvia teoksia, joista Serlachius-museoiden näyttelyssä nähdään ensimmäisiä esimerkkejä.

Laajoja viittauksia taidehistoriaan

Rachel Kneebonen veistoksista välittyy voimakas liikkeen vaikutelma; ne näyttävät olevan jatkuvassa muutoksen tilassa. Kokonaisuudesta ajoittain esiin nousevat kehon osat moninkertaistuvat ja sekoittuvat toisiinsa sekä tunnistamattomiin orgaanisiin muotoihin. 

Taiteilija näkee eleiden ja muotojen kielen olevan osa ihmisyytemme syvintä perustaa. Hänen mielestään ymmärrämme tätä kieltä suoraan ja alitajuisesti, koska olemme ihmisinä ruumiillisia. ”Ihmisruumiissa on samanlaista herkkyyttä kuin posliinissa. Se voi välittää loputtomasti erilaisia merkkejä, liikkeitä ja tunteita”, hän sanoo.

Kneebone tarkastelee teoksissaan ihmisyyttä, elämän kiertokulkua, muodonmuutoksia ja uudistumista. Hänen teoksensa sijoittuvat tietoisen ja tiedostamattoman sekä todellisen ja kuvitellun väliselle vyöhykkeelle. Toisensa läpäisevien ja yhteen kietoutuvien vastakohtien virtaan sekoittuu laajalle ulottuvia viittauksia kirjallisuuteen ja taiteen historiaan. Eurooppalaisen rokokoon kepeys ja aistillisuus punoutuvat globaalin maailman ongelmiin, ja tulevaisuuden pelot sulautuvat keskiajasta irtautuneen renessanssin optimismiin.

Näyttelyn nimi on kaikilla kielillä Punoutua. Se on suora viittaus Kneebonen taiteen olemukseen, siihen miten fyysiset ja henkiset merkitykset ja tulkinnat kohtaavat ja lomittuvat. Väljästi ripustettu näyttely sisältää toistakymmentä veistosta ja niihin liittyviä piirustuksia.

Näyttely on toteutettu yhteistyössä White Cube -gallerian kanssa ja sen on kuratoinut Timo Valjakka. 

Näyttelyyn liittyvä samanniminen julkaisu on ilmestynyt Kustannusosakeyhtiö Parvsin kustantamana. Kirjan tekstit ovat suomeksi ja englanniksi. Sitä myydään Serlachius-museoiden verkkokaupassa: https://kauppa.serlachius.fi

Punoutua-näyttely on avoinna Serlachius-museo Göstassa 14.5.–9.10.2022. 

Lisätiedot:
Timo Valjakka, kuraattori, p. 040 548 4450, timo.valjakka@gmail.com

Kuvapyynnöt: 
Tiedottaja Susanna Yläjärvi, p. 050 560 0156, susanna.ylajarvi@serlachius.fi 

Serlachius-museot ovat avoinna: 
talviaikaan 1.9.–31.5. tiistaista sunnuntaihin klo 11–18 
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18 

Käyntiosoitteet: 
Serlachius-museo Gösta, Joenniementie 47, Mänttä 
Serlachius-museo Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2, Mänttä 

Serlachius-museot sosiaalisessa mediassa: 
https://facebook.com/serlachius 
https://twitter.com/serlachius 
https://instagram.com/serlachiusmuseums
https://youtube.com/serlachiusmuseot