Feminiininen sensibiliteetti

Noora Schroderuksen teoksia feminiinisillä tekniikoilla

Taidemuseo Gösta 14.5.2016—4.9.2016

Kuvanveistäjä Noora Schroderus on uusimmissa teoksissaan keskittynyt kokeiluihin arkisilla materiaaleilla. Hänen teoksensa on toteutettu tyypillisesti naisiin ja feminiiniseen taiteeseen liitetyillä tekniikoilla. Ne ovat syntyneet käsityönä ihmisen karvoista tai kirjontalangasta.

Kärsivällisyyttä ja aikaa vaatineet teokset näyttävät ensi katsomalta naisellisen herkiltä. Lähempi katselu avaa niihin uuden, yhteiskunnallisen tabuja purkavan tason.

Setelirahoissa esiintyvät merkkihenkilöt ovat saaneet Schroderuksen kirjomat hiukset. Tarkoituksena on pienieleisesti kommentoida rahan arvoa ja sen koskemattomuutta. Rahojen henkilöillä on seteleiden tavoin valtaa, mutta kirjonta ikään kuin murtaa tämän vallan ja asettaa sen naurunalaiseksi. Lisäksi se tekee heistä inhimillisiä.

Samalla Schroderus on halunnut korostaa taiteellisen työn aikaansaamaa muutosta. Kirjonnan myötä alkuperäinen arvoesine tuhoutuu omassa käyttötarkoituksessaan, mutta nostaa arvoaan taiteellisen työn materiaalina.

Hänen käyttämänsä materiaalit ja tekniikat vaativat paljon työtunteja. Tämä tekee teoksista hänelle merkityksellisiä ja henkilökohtaisia. Teoksessaan Karvainen kasvio Schroderus on käyttänyt materiaalina ihmisen kehon karvoja. Ajatuksena on ollut käyttää voimakkaita tunteita, kuten vastenmielisyyttä ja jopa inhoa herättävää materiaalia, joka näistä tunteista huolimatta on täysin luonnollista ja jonka tarkoitus on suojata ihmiskehon herkkiä alueita.

Kuvataideakatemiasta vuonna 2014 valmistunut Schroderus asuu ja työskentelee Salossa.

Serlachius-museo Gösta 14.5.–4.9.2016