Magnus Enckell, Joulukuusi Kilon kartanon salissa, 1920-luku

JOULUKUU 2014

Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmiin hankittiin vuonna 2001 Magnus Enckellin öljyvärimaalaus Joulukuusi Kilon kartanon salissa. Teoksessa ei ole vuosilukua, mutta taiteilijan elämäkertatietojen perusteella se on mahdollista ajoittaa 1920-luvun alkupuoliskolle, jolloin taiteilija asui Kilon kartanon lähistollä Eliel Saarisen suunnittelemassa Villa Ekassa.

Magnus Enckell tunnetaan paitsi 1890-luvun symbolistisista teoksistaan, myös 1910-luvulle ajoittuvista jälki-impressionistisista maalauksistaan. Väri ja valo olivat impressionistien ja jälki-impressionistien tärkeimpiä ilmaisukeinoja, joita taiteilijat käyttivät avatakseen katsojien silmät ohikiitäville tunnelmille, mielikuville ja aistimuksille. 

Magnus Enckellin näkemys Kilon kartanon joulukuusesta on toteutettu impressionismin hengessä. Sivellintyöskentely on vauhdikkaan irtonaista, ja joulukuusen oksat tuntuvat heiluvan hiljaa katseen voimasta. Oikeastaan niitä tuskin erottaa maalauksen taustalta.

Kun maalausta katsoo tarkemmin, näyttää siltä, kuin kuusi rakentuisi havujen sijaan kynttilöiden valokehistä ja oksille ripustetuista koristelipuista. Kiinnostava yksityiskohta on siniristilippujen joukosta erottuva punasinivalkoinen trikolori – viittaus impressionismin kotimaahan ja Enckellille läheiseen Ranskaan.

Myös teoksen sommittelu luo impressionistisen, hetkeen sidotun vaikutelman. Teoksen kuva-aihe on esitetty ikkunaruudun takaa, ikään kuin katsoja kurkkisi ulkoa ikkunasta kuusenkynttilöiden valaisemaan saliin. Maalauksen vasemmassa laidassa ja yläreunassa erottuu vaalean ikkunanpuitteen muodostama kulma. Kartanon salissa istuva mieshahmo näkyy vain osittain oikealla kuvatun punertavan ikkunaverhon takaa. Mies ei selvästikään tiedä olevansa katseen kohteena.

Katsojan suhde teoksessa kuvattuun tilaan antaa erilaisia tulkintamahdollisuuksia. Halutessamme voimme antaa mielikuvituksemme laukata ja kuvitella taiteilijan kuvanneen teoksensa ikkunasta kurkistavan joulutontun näkökulmasta. Toisaalta, 1920-luvun Suomessa joulu oli tapana mieltää tunnelmalliseksi ja hartaaksi perhejuhlaksi. Jotain tästä hartaudesta on tallentunut myös Magnus Enckellin teokseen ja pääsemme siitä tämän teoksen myötä osallisiksi.

Suvi-Mari Eteläinen
Tutkija

Magnus Enckell, Joulukuusi Kilon kartanon salissa, n. 1919, öljyväri kankaalle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Matias Uusikylä.
Magnus Enckell, Joulukuusi Kilon kartanon salissa, n. 1919, öljyväri kankaalle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Matias Uusikylä.