Silvia Manganon puvun yksityiskohta Luchino Viscontin ohjaamasta elokuvasta Kuolema Venetsiassa, 1971, puvustus Piero Tosi. Kuva Giorgio Benni. Tirelli Collection.
Silvia Manganon puvun yksityiskohta Luchino Viscontin ohjaamasta elokuvasta Kuolema Venetsiassa, 1971, puvustus Piero Tosi. Kuva Giorgio Benni. Tirelli Collection.

Tiedote 1.8.2020

Glamour tuo elokuvamaailman pukuloiston Serlachius-museoihin

Serlachius-museo Gustafissa avautuu 26.9. harvinainen näyttely Glamour – Pukuloistoa valkokankaalla. Se esittelee italialaisen Tirelli Costumin puvustuksia maailmankuuluihin klassikkoelokuviin. Näyttelyn ovat kuratoineet kuvataiteilija Hannu Palosuo, oopperaohjaaja Italo Nunziata sekä muodin ja designin yliopisto-opettaja Cornelia Bujin.

Glamour-näyttelyssä on esillä noin viisikymmentä pukua yhteensä yli kahdestakymmenestä elokuvasta, TV-sarjasta ja oopperaesityksestä. Mukana on muun muassa Elisabeth Taylorin puku elokuvasta Kuinka äkäpussi kesytetään (1967), useita asuja Federico Fellinin elokuvasta Fellinin Casanova (1976), Milos Formanin Amadeus (1984) sekä Sofia Coppolan Marie Antoinette (2006). Lisäksi näyttelyssä nähdään asusteita, koruja, pukuluonnoksia, kangasnäytteitä, valokuvia sekä puvustajien, ohjaajien ja käsityöläisten haastatteluja.

Kuraattorit ovat valinneet mukaan tunnettujen suunnittelijoiden pukuja, joista legendaariset elokuvat ovat tehneet ikuisia. Näyttely on ennen kaikkea kunnianosoitus kaiken takana olevalle italialaiselle käsityötaidolle ja räätäliperinteelle. ”Tämä on ensimmäinen kerta, kun elokuvapuvustuksia esittelevä näyttely kertoo näin laajasti pukujen luomisesta ompelijoiden ja muiden käsityöläisten silmin. Se tekee Glamour-näyttelystä ainutlaatuisen”, Hannu Palosuo korostaa.

Näyttely ottaa kantaa myös käsityötaidon ja siihen liittyvän tietotaidon ja kulttuurihistorian säilyttämisen tärkeyteen. ”Pukusuunnittelu ja sen mukana elokuvien ja miksei muodinkin lopputulos tulee kaventumaan ja köyhtymään, jos kaikki luova työ muuttuu digitaaliseksi”, hän jatkaa. 

Tirellin kokoelmiin kuuluvia pukuja on nähty näyttelyissä ja lahjoitettu museoihin eri puolille maailmaa. Näin laaja Tirellin kokoelmista koottu näyttely on kuitenkin hyvin harvinainen Italian ulkopuolella.

Serlachius-museoissa kiinnostuttiin näyttelystä, koska se yhdistää ainutlaatuisesti kaksi tavallaan vastakkaista asiaa: elokuvamaailman glamourin ja sen taustalla tarvittavan vahvan käsityöläisperinteen. ”Tämä tuntui sopivan oikein hyvin Serlachius-museo Gustafiin, jossa esittelemme muutenkin työn historiaa sekä Mäntän ja muiden teollisuuspaikkojen herraskaista historiaa”, johtaja Pauli Sivonen sanoo.

Umberto Tirelli – historiallisen puvun taitaja

Tirelli Costumin ja samalla koko näyttelyn tarina liittyy Italiassa toista maailmansotaa seuranneeseen talouskasvuun ja elokuvateollisuuden kehittymiseen. Cinecittà-elokuvastudiot vetivät Roomaan suuria kansainvälisiä tuotantoja, joiden synnyttämä kysyntä yhdistyi Italian korkeatasoiseen ja luovaan käsityötaitoon. Maahan perustettiin joukko elokuvapuvustamoita, jotka keräsivät maailmanlaajuista mainetta.

Tirelli Costumin perustaja Umberto Tirelli (1928–1992) hankki vankkumattoman räätälintaidon työskennellessään ooppera-, teatteri- ja elokuvapuvustamoissa Milanossa ja Roomassa. Vuonna 1964 hän perusti nimeään kantavan puvustamon maineikkaiden elokuvaohjaajien ja pukusuunnittelijoiden kannustamana.

Siitä lähtien Tirelli Costumi on toteuttanut puvustuksia lukemattomiin elokuviin, teatteri- ja oopperaesityksiin ympäri maailmaa. Elokuvaohjaajista muun muassa Luchino Visconti, Federico Fellini, Franco Zeffirelli ja Pier Paolo Pasolini ovat luottaneet Tirelli Costumiin. Pukusuunnittelijoista Tirellin kanssa tiiviissä yhteistyössä ovat olleet muun muassa Piero Tosi, Danilo Donati, Milena Canonero ja Gabriella Pescucci.

Tirelli Costumi tunnetaan aivan erityisesti historiallisten puvustusten taitajana. Umberto Tirelli hankki tietoa historiallisista puvuista tutkien ja purkaen niitä. Hänen sanotaankin luoneen aidon historiallisen puvun, joissa esiintyjät tuntevat itsensä ”puetuiksi, eivät puvustetuiksi”.

Umberto Tirelli oli myös keräilijä, joka hankki vuosien saatossa laajan kokoelman aitoja antiikkipukuja. Tirellin kokoelma sisältää nykyisin noin 200 000 elokuvapukua ja 15 000 ja aitoa historiallista pukua, jotka täyttävät 6 000 neliömetriä varastotilaa Rooman ulkopuolella. Kokoelmassa ovat edustettuina kaikki muodin aikakaudet 1500-luvulta omaan aikaamme.

Umberto Tirellin kuoleman jälkeen ateljeen johdossa on jatkanut hänen liikekumppaninsa ja ystävänsä Dino Trappetti. Lukuisat nuoret pukusuunnittelijat ovat saaneet oppinsa ja löytäneet inspiraation omiin luomuksiinsa Tirellin ateljeessa. Nuorten kouluttaminen onkin aina ollut osa Tirellin ajatusmaailmaa. 

Glamour – Pukuloistoa valkokankaalla on avoinna Serlachius-museo Gustafissa 26.9.2020–10.1.2021

Serlachius-museot ovat avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. tiistaista sunnuntaihin klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käyntiosoitteet:
Serlachius-museo Gustaf: R. Erik Serlachiuksen katu 2, 35800 Mänttä
Serlachius-museo Gösta: Joenniementie 47, 35800 Mänttä

Seuraa meitä:
https://facebook.com/serlachius
https://twitter.com/serlachius
https://instagram.com/serlachiusmuseums

Lisätiedot:
Kuraattori Hannu Palosuo, +358 (0)50 561 4235, hannupalosuo@hotmail.com

Kuvapyynnöt:
Tiedottaja Susanna Yläjärvi, + 358 (0)50 560 0156, susanna.ylajarvi@serlachius.fi