Pieter Aertsen synnin kuvaajana
HELMIKUU 2017
Alankomaalaisen laatukuvamaalarin Pieter Aertsenin (1508–1575) maalaus Vihannes- ja riistanmyyjä kuvaa kahta torimyyjää, jotka esittelevät runsasta satoaan. Torinäkymät olivat yksi alankomaisessa taiteessa usein käytetyistä kuva-aiheista. Tämä viaton torikaupan kuvaus paljastuu hieman lähemmin tarkastellen kuitenkin joksikin aivan muuksi.
Otetaan avuksi toinen Aertsenin maalaus, joka on hieman samankaltainen kuin tämä Serlachius-museoiden kokoelmissa oleva: Tukholman Nationalmuseumin kokoelmaan kuuluva Christ and the Woman Taken in Adultery (n. 1562, öljy kankaalle). Maalauksen aihe, Jeesus ja hänen eteensä tuomittavaksi tuotu aviorikkoja, jää maalauksen taka-alalle. Etualalla on kuvattuna torikauppiaita hedelmä- ja vihannesvatien kanssa.
Maalauksen on tulkittu kuvaavan maallisia ja taivaallisia arvoja. Tuon ajan alankomaalainen maalaustaide oli täynnä symbolimerkityksiä, ja sillä mitä eläimiä tai vihanneksia kuviin valittiin oli yleensä tarkkaan mietitty merkitys. Nationalmuseumin maalauksesta on nostettu esiin esimerkiksi musta kukko, jota oikealla istuva mies roikottaa jaloista pää alaspäin. Sanasta lintu johdettu verbi, vogelen, merkitsee hollanniksi ja saksaksi myös parittelua. Maalauksen onkin arveltu kommentoivan kuvan etualan naisen ja miehen syntiä, aviorikosta.
Vasemmassa reunassa parrakas mies pitelee käsissään suurta sipulinippua. Tämän on tulkittu viittaavan aviorikoksen aiheuttamaan katumukseen ja suruun – sipulihan tunnetusti itkettää. Teoksen aihe tukee tätä tulkintaa. Johanneksen evankeliumin kohtauksessa kirjanoppineet ja fariseukset toivat Jeesuksen luokse aviorikoksesta kiinniotetun naisen, joka Mooseksen lain mukaan pitäisi kivittää. Jeesuksen vastaus: “Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä”, siirtää moraalisen pohdinnan jokaisen katsojan harteille.
Serlachius-museoiden kokoelmassa oleva Pieter Aertsenin maalaus on Tukholman teosta osoittelevammin vihjaileva. Maalauksen avokauluksinen nainen on nojautunut miehen puoleen, joka puolestaan katsoo meitä vakavana, kuin tekonsa seurauksia surren. Tässäkin maalauksessa mies pitelee kiinni linnusta, tällä kertaa nokasta, kuin vaientaakseen sen. Toisella kädellään mies avaa korin kantta esitellen siellä ahtaasti vierekkäin nököttävää kukkoa ja kanaa.
Korin eteen on aseteltu suurikokoinen kurpitsa, joka tunnettiin aviorikoksen symbolina. Tässä maalauksessa taustalla ei ole Raamatun tapahtumaa, mutta samanlainen hyvän ja paheellisen, taivaallisen ja maallisen rinnastus tässäkin maalauksessa näkyy, sillä pariskunnan takana eletään kirkon kupeessa hyvää elämää.
Aertsenin maalaus tulee esille kesäkuussa Serlachius-museo Göstassa avautuvaan Nautinto-näyttelyyn.
Laura Kuurne
Pääkuraattori