Naamiot – Vaihtuvia identiteettejä antiikista nykytaiteeseen

Serlachius 11.5.–15.9.2024

Yleisnäkymä Naamiot-näyttelyyn. Etualalla Pablo Picasson teos Naisen pää (Välimeri) vuodelta 1957. Taustalla italialaisen nykytaiteilijan Luigi Ontanin teoksia. Kuva: Serlachius, Sampo Linkoneva

Yleisnäkymä Naamiot-näyttelyyn. Kuva: Serlachius, Sampo Linkoneva.

Sulaw (monkey) mask used in rituals associated with male initiation societies, Batama People, Mali, 20th century, wood. Bassani Collection, Museum of Cultures, Milan.
Malilaisen bamama-kansan mieheksituloriitteihin liittyvä Sulaw-apinanaamio, 1900-luku, puu. Bassani-kokoelma, Museum of Cultures, Milano. 
Mansikansan tuohinaamio (Voguls), Siperia, Venäjä, ajoitus ei tiedossa, koivun tuohi, koivu, poron turkis, Kansallismuseo.
Mansikansan tuohinaamio (Voguls), Siperia, Venäjä, ajoitus ei tiedossa, koivun tuohi, koivu, poron turkis, Antell-kokoelma, Kansallismuseo, Helsinki.
Statuette, pronssinen pienoisveistos antiikin Roomasta. Museo Natzionale Romano, Rooma.
Statuette, pronssinen pienoisveistos antiikin Roomasta. Museo Natzionale Romano, Rooma.
Man Ray (Emmanuel Radnitzky), Noire et blanche, 1926 (1980), valokuva, uusi vedos. Yksityiskokoelma Gio´ Marconi, Milano.
Man Ray (Emmanuel Radnitzky), Noire et blanche, 1926 (1980), valokuva, uusi vedos. Yksityiskokoelma Gio´ Marconi, Milano.
Filippos Tsitsopoulos, Against happycracy, 2023, still image of the one channel video, duration 35 min. Courtesy the artist.
Filippos Tsitsopoulos, Against happycracy, 2023, still image of the one channel video, duration 35 min. Courtesy the artist.
Ai Weiwei, Mask, 2013, marmori. Ai Weiwei -studion omistuksessa.
Ai Weiwei, Mask, 2013, marmori. Ai Weiwei -studion omistuksessa.
Akseli Gallen-Kallela, Aihe pariisilaisesta kahvilasta, 1886, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Hannu Miettinen.
Akseli Gallen-Kallela, Aihe pariisilaisesta kahvilasta, 1886, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Hannu Miettinen.
Sami Lukkarinen, Artificial XII, 2020, tekniikka, taiteilijan omistuksessa.
Sami Lukkarinen, Artificial XII, 2020, tekniikka, taiteilijan omistuksessa.
Delphine Diallo, Mask, 2022, Fuji Crystal Archive mat sur aluminium / dibond. Courtesy the artist & Fisheye Gallery.
Delphine Diallo, Mask, 2022, Fuji Crystal Archive mat sur aluminium / dibond. Courtesy the Artist & Fisheye Gallery.

Kuvia saa käyttää vain Serlachius-museoita koskevan tiedottamisen yhteydessä. Täysresoluutiokuvia saa tilaamalla. Klikkaa kuvaa, niin saat sen suurennettua ja pääset tallentamaan sen.

Lisätiedot: 
Susanna Yläjärvi
Serlachius-museoiden tiedottaja, p. 050 560 0156, susanna.ylajarvi@serlachius.fi