Quinten Massys – Kirsikkamadonna, 1500-luku

MAALISKUU 2014

Quinten Massyksen ateljeelle attribuoitu Kirsikkamadonna 1500-luvulta on taidesäätiön rakastetuimpia teoksia, jota huonon kuntonsa vuoksi ei ole voitu pitää esillä moniin vuosiin. Teos on maalattu puupohjalle, joka on aikojen kuluessa haljennut. Nyt maalauksen tulevaisuus kuitenkin näyttää valoisalta. 

Teos on ollut konservoitavana vuodesta 2012 lähtien. Kuvapinnasta on poistettu myöhemmät korjailumaalaukset ja haljennut paneeli on liimattu. Puupohja on hyvin ohut, vain muutaman millimetrin paksuinen, ja se reagoi vähäisiinkin ilman suhteellisen kosteuden vaihteluihin. Sen tähden se tarvitsee tukirakenteen, joka ei kuitenkaan estä paneelin normaalia elämistä, vaan myötäilee sitä sopivasti.

Nyt työ on edennyt siihen pisteeseen, että konservaattorit Minna Matis ja Olli Poijärvi pohtivat ja testaavat eri vaihtoehtoja paneelin tukirakenteeksi. Tässä he ovat tehneet tiivistä yhteistyötä Los Angelesissa toimivan Gettyn konservointi-instituutin paneeliprojektin kansainvälisten asiantuntijoiden kanssa. Jean-Albert Glatigny Brysselistä tarjosi huippuluokan asiantuntija-apua syksyllä 2013, kun hän tutustui Kirsikkamadonnaan ja pohti suomalaisten konservaattoreiden kanssa, kuinka sen tukirakenne voitaisiin ratkaista.

Minna Matis on rakentanut kolme erilaista tukirakennemallia Kirsikkamadonnaa silmällä pitäen. Kuvassa englantilaistyyppinen, Ray Marchantin menetelmää noudattava joustava tukirakenne, joka koostuu Matiksen selostuksen mukaan päistään kavennetuista, paneelista irti olevista sitkankuusilistoista. Paneelin taustaan on liimattu syiden suuntaisesti pienet puupalat, joiden läpi kulkee sitkankuusitukilistoja paikoillaan pitävä kiinnityslista. Lisäksi tukilistoihin on kiinnitetty lista, joka kytkee kaikki sitkankuusilistat toisiinsa ja pitää muodostuvaa ristikkorakennetta paikoillaan.

Maalauksen vaurioituneiden alueiden restaurointi on juuri alkanut. Kun restaurointi saadaan valmiiksi ja tukirakenne asennettua, teoksen konservointi on saatu päätökseen ja Kirsikkamadonna voi matkata takaisin Mänttään.

Kirsi Eskelinen
Kokoelmapäällikkö

Quinten Massys, ateljee, Madonna ja lapsi, (Kirsikkamadonna), 1500-luku, öljyväri puulle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Yehia Eweis.
Quinten Massys, ateljee, Madonna ja lapsi, (Kirsikkamadonna), 1500-luku, öljyväri puulle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Yehia Eweis.