Stiina Saariston teoskuvassa nainen katsoo viuhkan takaa.
Stiina Saaristo, Happy Family, osakuva teoksesta, 2017–2018. Kuva: Jussi Tiainen

Stiina Saariston Always Happy ruotii ihmiselämän kipupisteitä

Tiedote 31.10.2025Stiina Saaristo tunnetaan kookkaista ja taiturimaisen yksityiskohtaisista teoksistaan, joille on ominaista groteski omakuvan käyttö. Hänen tuotantoaan esittelevä retrospektiivi Always Happy tarjoilee Serlachiuksella elämän kipupisteiden koko kirjon huumorilla höystettynä.

Stiina Saariston (s. 1976) näyttelyssä Always Happy nähdään yli neljäkymmentä teosta vuosilta 1995–2025. Näyttelyn vanhin teos on Saariston lukioaikainen työ, jolla hän pyrki ja pääsi Kuvataideakatemiaan. Uusimmat teokset ovat valmistuneet tänä vuonna.

Näyttelyn kuratoinut Serlachiuksen kokoelma- ja näyttelypäällikkö Laura Kuurne on valinnut mukaan töitä, joista rakentuu ehyt ja monipuolinen kertomus Stiina Saariston taiteellisesta tuotannosta. Monet näyttelyn teoksista ajoittuvat taiteilijan uran taitekohtiin, jolloin hän on löytänyt uuden ilmaisutavan, tekniikan tai materiaalin.

Kosto, kateus ja kiusaaminen

Stiina Saaristo on opiskeluajoista lähtien ollut mallina omissa teoksissaan, jotka kuvaavat tarkkanäköisesti ihmisen hankalia ja torjuttuja tunteita. Roolihahmot ja mekot vaihtuvat teoksissa, jotka tekevät näkyväksi vallankäyttöä, kateutta, ahneutta ja aggressiota. Silti pinnan alla hersyy aina nauru.

Ein kleines Monster -piirustuksissa (2009) tiivistyy vahva koston ilmapiiri. Väkivallan tekijänä on kuvattu keski-ikäinen nainen, joka on pukeutunut kuin pikkutyttö. Aihe herättää pohtimaan kulttuurisia normeja: yhteiskunnassa naisen tehtävä on suojella ja synnyttää elämää ja järjestystä, ei rikkoa sitä. Nainen verinen veitsi kädessään murtaa kiltin tytön roolin ja ottaa toimijuuden naisen käsiin. 

Kosto on pääosassa myös yhtenä Saariston uran pääteoksena pidetyssä lyijykynätyössä The Last Man Standing (2007–2008). Voimakas tulkinta Kalevalasta kuvaa hetkeä, jolloin Pohjolan emäntä Louhi kostaa kokemansa vääryydet lähettämällä tauteja ja vitsauksia Kalevalaan. Kalevala on kuvattu pienenä lelukaupunkina, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia hurjaa Louhea vastaan. Teoksessa voi nähdä totuttujen valtasuhteiden keikahduksen: feminiiniset voimat, luonto ja eläimet näytetään sankarimiehiä ja rakennettua ympäristöä väkevämpinä voimina. 

Tekniikat vaihtuvat, tunnistettava tyyli säilyy

Stiina Saaristo on vaihtanut tekniikkaa useita kertoja uransa aikana. Silti hän on aina säilyttänyt omaperäisen, tunnistettavan tyylinsä. Always Happy esittelee taiteilijan hiili-, lyijykynä- ja värikynäpiirroksia, öljyvärimaalauksia, grafiikkaa ja keramiikkaveistoksia. Keramiikan tekoa Saaristo kokeili muutamia vuosia sitten ensin harrastuksena ja omistautui pian intohimoisesti kolmiulotteisten veistosten maailmaan. 

Teokset pursuavat yksityiskohtien runsautta. Yhden piirroksen tai veistoksen toteuttamiseen kuluu jopa useita kuukausia. Saaristo ei siitä huolimatta luonnostele suurimpiakaan töitään. Hän aloittaa piirtämisen jostain yksityiskohdasta ja jatkaa, kunnes paperi on täynnä. Samaa intuitiivista työskentelytapaa hän noudattaa myös veistoksissaan. 

Hankalat ihmissuhteet ja niiden herättämät tunteet ovat kiehtoneet Saaristoa hänen uransa alkuvaiheista lähtien. Taiteilijan katse on vähitellen kääntynyt oman sisäisen maailman tarkastelusta kohti yhteisöllisempää näkökulmaa. Uusin veistoskokonaisuus Ne Paskiaiset (2025) käsittelee tyttöjen välistä kiusaamista, mutta teos voidaan tulkita myös laajempana kuvana koston mekanismeista.

Stiina Saariston näyttely Always Happy on esillä Serlachius Kartanolla 22.11.2025–12.4.2026. 

Yhteydenotot: Susanna Yläjärvi, tiedottaja, Serlachius, susanna.ylajarvi@serlachius.fi, p. 050 560 0156

Tiedotteet ja kuvat: https://serlachius.fi/medialle/

Serlachius on avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. tiistaista sunnuntaihin klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käyntiosoitteet:
Serlachius Kartano, Joenniementie 47, Mänttä
Serlachius Pääkonttori, R. Erik Serlachiuksen katu 2, Mänttä

Serlachius sosiaalisessa mediassa: FacebookInstagramYouTube