Mesenaatit

Serlachius Pääkonttori

15.06.2024

—31.12.2034

Punaisilla samettiverhoilla verhotussa huoneessa parrakkaan vanhan herran pronssinen rintakuva ja seinällä valokuvasuurennos, jossa hän istuu pyörätuolissa.

Serlachiuksen taidekokoelman tarina

Pysyvä näyttelySerlachiuksen taidekokoelman takana on kiehtova tarina, jossa kietoutuvat yhteen taide, historia, arkkitehtuuri, metsä ja suomalaisuus.

Mesenaatit-näyttely kertoo Serlachiuksista taide-elämän tukijoina, paperiyhtiön johdossa ja mänttäläisen ihanneyhteiskunnan rakentajina. 

Mäntän patruunat ja heidän perustamansa metsäteollisuusyhteisön asukkaat rakensivat pienestä kotikaupungistaan valtakunnallisen ja kansainvälisen keskuksen, jolla on vahva paperin ja taiteen luoma identiteetti. Mesenaatteina Serlachiukset tukivat taiteilijoita ja perustivat Mänttään ainutlaatuisen taidekokoelman. Näyttely avaa mesenoinnin historiaa myös yleisemmin, Mediceistä Rockefellereihin.

Mäntän ensimmäinen patruuna G. A. Serlachius löysi 1800-luvun lopulla nuoren Akseli Gallen-Kallelan ja Emil Wikströmin tukien heitä rahallisesti ja tilausteoksilla. Gösta Serlachius jatkoi suomalaisten taiteilijoiden tukemista ja perusti 1933 taidesäätiön kasvavan taidekokoelmansa turvaksi. R. Erik Serlachius ja Gustaf Serlachius jatkoivat taidesäätiön kehittämistä. 

Mänttäläinen utopia

Näyttelyn tarina laajentuu taiteen tukemisesta Mäntän kehittymiseen. Mäntästä muodostui Serlachius-yhtiön myötä vauras pieni teollisuusyhteisö, jota esiteltiin 1950–60-luvuilla suomalaisena ihanneyhteisönä ja johon kävivät tutustumassa niin kotimaiset kuin ulkomaisetkin arvovieraat.

Mesenaatit-näyttely liittyy osaksi yhtiön vanhan pääkonttorin historiaa ja museohuoneita. Se sisältää myös Metsän maailma -elämystilan, jossa viihtyvät niin lapset kuin aikuisetkin.

Näyttelyn kuraattori on Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivonen, ja sen visuaalisesta ilmeestä on vastannut Serlachiuksen suunnittelupäällikkö Tarja Väätänen.

Kuvia Mesenaatit-näyttelystä

arrow_back arrow_forward