Viivat

Suorat ja kaarevat viivat

Violetin sävyinen geometrinen kaupunkimaalaus.
Tyko Sallinen, Aihe Cagnesista, 1921, öljyväri kankaalle, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö.

Erilaisia viivoja on kaikkialla ympäristössämme. Rakennuksissa näkyy suoria vaaka- ja pystysuuntaisia viivoja. Luonnossa nähtävät viivat ovat kaarevia, kuten vaikkapa kasvien lehdissä.

Suorista viivoista syntyy vakaa tai paikalleen pysähtynyt tunnelma. Tästä syystä yllä oleva Tyko Sallisen Aihe Cagnesista -teoksen maisema vaikuttaa levolliselta.

Ellen Thesleff, Keväinen puisto, 1912, öljyväri paperille, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö.

Kiemurtelevat ja kaartuvat viivat luovat teokseen liikettä. Ellen Thesleffin Keväinen puisto -maalauksen sommittelussa on käytetty pyörteisiä, kaarevia ja koukeroisia viivoja. Ne tuovat teokseen eloisan tunnelman. 

Viivat toimivat aina suhteessa toisiinsa tai yhdessä sommitelman muiden tekijöiden kanssa. Pitkä viiva näyttää vielä pitemmältä, kun sitä vertaa lyhyeen ja toisinpäin. Viivojen kertautuessa niiden vaikutus voimistuu. Kun viivoja on useita, ne voivat luoda yhdessä tilan, suunnan, liikkeen tai rytmin vaikutelman.

Ääriviivojen avulla teoksen sommittelu saa lujuutta ja pysyvyyttä. Viivapiirustuksessa kuva muodostuu ainoastaan viivoista, eikä siinä ole varjostuksia, toisin kuin valööripiirustuksessa. Kaikki piirustukset ovat jompaakumpaa tyyppiä tai näiden kahden yhdistelmiä.

Piirroksessa neljä eukkoa kirkon kulmalla keskustelemassa.
Albert Edelfelt, Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä, n. 1888, tussipiirustus, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö.
Liitupiirustus tummatukkaisen tytön päästä.
Akseli Gallen-Kallela, Tytön pää, 1883, hiili- ja valkoinen liitupiirustus, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö.

Viivan ulkonäköön vaikuttaa myös piirustusvälineen valinta. Siveltimellä, lyijykynällä, tussilla, liidulla tai hiilellä tehdyt viivat ovat kaikki vaikutelmaltaan erilaisia. Tussin jälki on tummempaa ja kovempaa kuin esim. hiilen jälki. Huomaat tämän verratessasi Albert Edelfeltin tussipiirrosta Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä Akseli Gallen-Kallelan hiilipiirustukseen Tytön pää.

Tästä Miten taideteos syntyy -aloitussivulle