Kartanon klassikot
Taidesäätiön omia kokoelmia
Serlachius-museo Gösta 6.4.2019—
Taidemuseo Göstan kartanon kokoelmaripustus esittelee taidesäätiön klassikkoteoksia ja uudempia hankintoja.
Kokoelmaripustuksessa on esillä Serlachiuksen taidesäätiön omistamia Suomen kultakauden sekä vanhan eurooppalaisen taiteen klassikoita sekä Suomen varhaista modernismia. Mukana on myös joitain esimerkkejä Serlachiuksen nykytaidehankinnoista.
Tyylikkäässä ripustuksessa on haluttu kunnioittaa kartanon vanhaa henkeä. Kartanon saleissa omat seinänsä ovat saaneet niin muotokuvat, asetelmat kuin maisemataidekin. Ripustuksessa on paljon teoksia muun muassa Akseli Gallen-Kallelalta, Albert Edelfeltiltä, Helene Schjerfbeckiltä, Ellen Thesleffiltä ja Emil Wikströmiltä.
Esille on saatu taidesäätiön hankkima Anselm Kieferin Kalevala-aiheinen teos Väinämöinen Ilmarinen (2018) sekä Hugo Simbergin Köynnöksenkantaja (1905), joka on esityö Tampereen tuomiokirkon freskoon.
Yläkerran käytävän päähän on alkuvuodesta 2022 sijoitettu kesäinen teoskokonaisuus, jossa nähdään ensimmäisen kerran Pekka Halosen maalaus Neiet niemien nenissä (1895–1896). Kartanon ripustusta on uusittu myös keväällä 2022. Kartanoon tuotiin lisää vanhaa eurooppalaista taidetta, muun muassa 1600-luvun hollantilaisia muotokuvia. Lisäksi Hjalmar Munsterhjelmin Kuutamo Barösundissa teki paluun kartanoon.
Claude Monet’n maalaus Heinäsuova ilta-auringossa on saanut seurakseen maalauksia kahdelta muulta ranskalaistaiteilijalta. Maurice Brianchon ja Roland Oudot kuuluivat taiteilijoihin, joista taidekritiikki käytti nimitystä ”poeettisen todellisuuden maalarit”.
Perusripustuksen on suunnitellut mänttäläistaustainen kuraattori ja galleristi Veikko Halmetoja.
Opastus Kartanon klassikot -kokoelmaripustukseen
Lähde oppaamme seurassa tutustumaan Serlachius-museo Göstan kartanosta löytyviin Suomen taiteen kultakauden helmiin, vanhaan eurooppalaiseen taiteeseen sekä uudempiin hankintoihin.