Genesis
Toinen näkökulma Mäntän paperiteollisuuden syntyyn
Serlachius-museo Gustaf 4.2.2023—19.11.2023
Minna Henrikssonin ja Ahmed Al-Nawasin näyttely Genesis tarjoaa vaihtoehtoisen näkökulman Mäntän paperiteollisuuden syntyyn. Taiteilijat nostavat esiin työläisten roolin ja toisaalta taloudelliset ja ulkopoliittiset intressit, jotka ohjasivat Serlachius-yhtiön johdon toimintaa.
Näyttelyn teokset kommunikoivat Serlachius-museo Gustafissa eli yhtiön entisessä pääkonttorissa aulaa kiertävän Lennart Segerstrålen (1892–1975) friisin Mäntän syntyhistoria (1937) kanssa. Siinä tehdasyhteisön synty kuvataan vahvasti yhden miehen, G. A. Serlachiuksen toiminnan tuloksena. Toisena lähtökohtana on ollut taidemuseo Göstan kartanon kirjaston kattoa koristava Segerstrålen maalaus Kirjallisuuden synty (1935). Siinä jokin taivaallinen voima saa aikaiseksi syntymän.
Genesis-näyttelyssä tehdasyhteisön kehitys nähdään pikemminkin kollektiivisena prosessina kuin yhden miehen saavutuksena. Yhtiön johdon ohella myös työntekijät osallistuvat siihen järjestäytymällä ja käyttämällä joukkovoimaa sekä työtaisteluita vaatimustensa täyttämiseksi.
Teoskuva: Minna Henriksson ja Ahmed Al-Nawas, Genesis, 2022, ryijy, osakuva teoksesta. Kuva: Katja Tähjä
Näyttely herättää ajattelemisen pakon. Yksikään kuva ei ole koko totuus. Taiteilijat kuvasivat ryijyn tekemistä osuvasti: “Nurja puoli on suunnitelma, mutta päällimmäinen puoli näkyy. Sitä ei voi kokonaan hallita.”
Taide ei ole vain taidetta eikä teollisuus ole vain tehtaan historiaa. Molemmissa on kyse yhteiskunnan rakentamisesta. Pauliina Ylitalo, Keskisuomalainen 4.2.2023