Clare Woods, Menneen ja tulevan välissä, 2021, öljyväri alumiinille. Kuva: Simon Lee Gallery.

Tiedote 24.3.2022

Clare Woods maalaa menneen ja tulevan välissä

Brittitaiteilija Clare Woodsin maalauksissa siveltimen vaivaton liike yhdistyy moniselitteisiin ja rosoisiin aiheisiin, joille Ukrainan sota antaa nyt aivan uusia merkityksiä. Menneen ja tulevan välissä -näyttely esittelee 26.3.2022 alkaen Serlachius-museo Göstassa hänen tuotantoaan viiden viime vuoden ajalta. Se on myös Woodsin ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa.

Clare Woods (s. 1972) on kehittänyt yli kaksikymmentä vuotta kestäneen uransa aikana omintakeisen maalauksellisen kielen, jonka pääosassa on muoto. Alun perin kuvanveistäjäksi kouluttautuneen Woodsin tapaa maalata on kuvattu maalilla veistämiseksi. Hän itsekin on kuvannut maalausprosessiaan hyvin fyysiseksi. Hän maalaa vaakatasossa oleville alumiinipohjille nopeasti ja vaistonvaraisesti kertoen näkevänsä kuvan veistoksenomaisena. 

Maalausten koko vaihtelee jopa metrien levyisistä hyvin pieniin. Aiheensa taiteilija poimii keräämistään tai itse ottamistaan valokuvista. Woodsin tuotannolle on ominaista psykologisten tunnetilojen välittäminen. Hän kuvaa elämän haavoittuvuutta ja lyhytaikaisuutta esimerkiksi kukkien sekä ihmiskehon muotojen kautta. Osassa maalauksista on mukana herkkä raja sairauden ja terveyden sekä viime kädessä elämän ja kuoleman välillä.

Clare Woodsin taide liikkuu usein moniselitteisellä alueella: hyvän ja pahan, tiedostetun ja tiedostamattoman rajoilla. Teosten estetiikka on joskus kaunista, joskus rujoa. Hän maalaa vaikeat aiheensa samalla otteella kuin kauniit: ymmärtääkseen ja käsitelläkseen kipeitäkin asioita. Voimakas siveltimenjälki yhdistää teokset ehyeksi kokonaisuudeksi. 

Teosten nimet tarjoavat näkökulmia tulkintaan

Clare Woods valmistui kuvataiteen kandidaatiksi Bathin taidekorkeakoulusta Bath College of Artsista vuonna 1994 ja taiteen maisteriksi Goldsmithin yliopistosta Lontoosta vuonna 1999. Hän asuu ja työskentelee Herefordissa. Woods on tehnyt erityisesti Isoon-Britanniaan monia julkisia teoksia, jotka tunnetaan suuresta mittakaavastaan. Taiteilija on pitänyt yksityisnäyttelyitä eri puolilla maailmaa, ja hänen teoksiaan on monissa merkittävissä kokoelmissa 

Viime vuosina Clare Woodsin toistuvia aiheita ovat olleet kukka-asetelmat. Niissä on vahvoja viittauksia maalaustaiteessa 1600-luvulta lähtien vaikuttaneeseen memento mori -traditioon mutta myös henkilökohtaisiin kokemuksiin. Sairasvuoteeseen joutunut Woods seurasi, miten hänelle tuodut kukat vähitellen kuihtuivat kertoen elämän väliaikaisuudesta. 

Woodsin antamilla teosten nimillä on tärkeä merkitys syvempien merkitysten antajana. Huolellisesti valittujen nimien kautta taiteilija haluaa tarjota katsojille vaihtoehtoisia näkökulmia ja tulkintamahdollisuuksia taiteeseensa. 

Mitä tarkoittaa olla ihminen?

Woodsin uusimmat teokset liittyvät pitkittyneeseen koronapandemiaan ja sen aiheuttamaan sulkutilaan. Vaikka taiteilija koki ajan raskaaksi, se tarjosi samaan aikaan hyvän tilaisuuden keskittyä maalaustyöhön. Hän teki pitkiä, keskeytyksettömiä päiviä ateljeessaan maalaten intensiivisesti. Hän poimi teoksiinsa näkymiä kotoa, jossa hitaasti kuluva aika teki tilaa havainnoimiselle. Tutut asiat saivat uusia merkityksiä, kun ulkopuolinen maailma ei näkynyt mutta oli ajatuksissa läsnä.

Näyttelyn nimi Menneen ja tulevan välissä (Between Before and After) viittaa siihen, että menneeseen ei ole paluuta ja tulevaisuus on epävarma. Ukrainassa käytävän sodan myötä näyttelyn nimi ja teosten aiheet ovat saaneet aivan uusia merkityksiä. 

”Teoksissani on aina jälkiä peloista ja niiden aiheuttamasta ahdistuksesta. Jos emme olisi käyneet läpi koronapandemiaa, en olisi koskaan voinut kuvitella, mitä maailmassa tapahtuu nyt ja miten käsitellä tätä painajaista. Olemme kaikki nyt sen kysymyksen äärellä, mitä tarkoittaa olla ihminen”, hän pohtii.

Näyttelyn on kuratoinut Serlachius-museoiden näyttely- ja kokoelmapäällikkö Laura Kuurne. Siihen liittyy samanniminen kirja, joka ilmestyy Kustannusosakeyhtiö Parvsin julkaisemana huhtikuussa. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Dundee Contemporary Arts -gallerian kanssa.

Menneen ja tulevan välissä -näyttely on avoinna Serlachius-museo Göstassa 26.3.2022–5.3.2023.

Lisätiedot: Laura Kuurne, näyttely- ja kokoelmapäällikkö, p. 044 269 6677, laura.kuurne@serlachius.fi
Kuvapyynnöt: Susanna Yläjärvi, tiedottaja, p. 050 560 0156, susanna.ylajarvi@serlachius.fi

Serlachius-museot ovat avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. tiistaista sunnuntaihin klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käyntiosoitteet:
Serlachius-museo Gösta, Joenniementie 47, Mänttä
Serlachius-museo Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2, Mänttä

Tiedotteet ja mediakuvat: https://serlachius.fi/media/

Serlachius-museot sosiaalisessa mediassa:
https://facebook.com/serlachius
https://twitter.com/serlachius
https://instagram.com/serlachiusmuseums
https://youtube.com/serlachiusmuseot

Yhteistyössä mukana