GRÖNLUND-NISUNEN

Grönlund-Nisunen, Falling, 2023, installaatio. taiteilijoiden omistuksessa. Kuva: Sampo Linkoneva
Grönlund-Nisunen, Falling, 2023, installaatio. Kuva: Sampo Linkoneva

Tommi Grönlund ja Petteri Nisunen ovat työskennelleet 1990-luvulta lähtien taiteilijaparina. Teoksissaan he kiinnittävät katsojan huomion näkymättömiin ilmiöihin, jotka vaikuttavat arkisten asioiden taustalla. Yleensä lähtökohtana on havainto luonnonilmiöstä tai fysiikan laista, jonka taiteilijat haluavat tehdä näkyväksi. Liike ja sen eri puolien tutkiminen on Grönlund-Nisuselle keskeinen kiinnekohta. Lopullinen taideteos on usein muotokieleltään kauniin vähäeleinen. 

Kansainvälisesti tunnettu taiteilijatyöpari Grönlund-Nisunen aloitti yhteistyönsä opiskellessaan Tampereen teknillisen korkeakoulun arkkitehtuurin osastolla 1980-luvun lopulla. Kaksikon taidetta on esitetty lukuisissa näyttelyissä ympäri maailmaa vuodesta 1993 lähtien. Grönlund ja Nisunen asuvat ja työskentelevät Helsingissä.

Teokset näyttelyssä:
Falling, 2023, installaatio, taiteilijoiden omistuksessa.
Aaltomuoto, 2012, installaatio, Saastamoisen säätiön taidekokoelma, EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

Grönund-Nisunen
Kuva: Antti Viitala


RITA JOKIRANTA

Rita Jokiranta, Life as It Flees, 2017/2023, 5-kanavainen videoteos. Kuva: Sampo Linkoneva
Rita Jokiranta, Life as It Flees, 2017/2023, 5-kanavainen videoteos. Kuva: Sampo Linkoneva

Rita Jokirannan taide tutkii kuvan, tapahtuman ja tulkinnan välistä dynamiikkaa. Parhaiten hänet tunnetaan monikanavaisista vaikuttavista videoinstallaatioista, jotka kutsuvat katsojan liikkumaan tilassa ja kokemaan teoksen myös fyysisesti. Life as It Flees kuvaa arjen ohikiitäviä hetkiä. Se muodostuu episodimaisista tuokioista, jotka ovat rinnakkaisia, kerroksellisia ja sattumanvaraisia – kuin elämä itse. 

Rita Jokirannan valokuva- ja videoteoksia on vuodesta 1989 lähtien esitetty laajasti yksityis- ja yhteisnäyttelyissä Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Jokiranta asuu ja työskentelee Maarianhaminassa.

Teos näyttelyssä:
Life as It Flees, 2017/2023, 5-kanavainen videoteos, taiteilijan omistuksessa.

Rita Jokiranta
Kuva: Annika Jokiranta


EEVA KARHU

Eeva Karhu, Path-sarjan teoksia 2016–18, pigmenttivedos, taiteilijan omistuksessa. Kuva: Sampo Linkoneva
Eeva Karhu, Path-sarjan teoksia 2016–18. Kuva: Sampo Linkoneva

Eeva Karhu pohtii työskentelyssään, millaisista havainnoista muodostamme todellisuutemme. Karhu on valokuvannut yli kymmenen vuoden ajan kotioveltaan lähtevää polkua. Reitin jokapäiväinen kävely on osa taiteilijan päivärytmiä. Valmiit teokset koostuvat päällekkäisistä valokuvista, jotka on otettu joko yhden kuvausretken tai vuodenajan aikana. Kun Karhu kuvaa kuljettua matkaa ja maisemaa, hän tallentaa samalla valon ja värin muutoksia sekä ajallisia kerrostumia.

Eeva Karhu valmistui taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta vuonna 2014 ja on yksi Helsinki School -kollektiivin kansainvälisesti tunnetuimmista valokuvataiteilijoista. Hänen teoksiaan on ollut esillä laajasti Suomessa ja muualla Euroopassa.

Teokset näyttelyssä:
Path (Seasons) Spring 4, 2018, pigmenttivedos, taiteilijan omistuksessa.
Path (Hue) Turquoise, 2016, pigmenttivedos, taiteilijan omistuksessa.
Path (Seasons) Autumn 1, 2017, pigmenttivedos, taiteilijan omistuksessa.
Path (Moments) Spring 2, 2021, pigmenttivedos, taiteilijan omistuksessa.
Path (Moments) Summer 4, 2019, pigmenttivedos, taiteilijan omistuksessa.
Path (Moments) Autumn 6, 2019, pigmenttivedos, taiteilijan omistuksessa.
Path (Moments) Winter 3, 2020, pigmenttivedos, taiteilijan omistuksessa.

Eeva Karhu
Kuva: Jouko Aroheinä


TIINA PYYKKINEN

Tiina Pyykkinen, A Room of Absence 2, 2023, öljyväri teräkselle, taiteilijan omistuksessa. Kuva: Rauno Träskelin
Tiina Pyykkinen, A Room of Absence 2, 2023. Kuva: Rauno Träskelin

Tiina Pyykkisen taiteen katsominen on tapahtuma, jossa tila ja siinä liikkuvat ihmiset muuttavat teosta. Maalaukset tuovat esiin havainnoinnin kehollisuuden. Päästäkseen teoksen maailmaan sisälle on liikuttava ja tutkittava sitä eri puolilta. Katsoja asetetaan mahdottoman tehtävän eteen, sillä peilaavalle pinnalle maalattuja kuvia ei voi nähdä kerralla. Ne piilottavat ja paljastavat riippuen siitä, mistä kulmasta niitä katsoo. 

Tiina Pyykkinen valmistui Kuvataideakatemiasta kuvataiteen maisteriksi vuonna 2015. Hänet valittiin Vuoden nuoreksi taiteilijaksi vuonna 2017. Pyykkisen teoksia on ollut esillä useissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä Suomessa ja Euroopassa. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä.

Teokset näyttelyssä:
A Room of Absence, 2022, öljyväri teräkselle, Saastamoisen säätiön taidekokoelma, EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
A Room of Absence 2, 2023, öljyväri teräkselle, taiteilijan omistuksessa.
Signals, 2023, öljyväri teräkselle, yksityisomistuksessa.
Floating House 2, 2023, öljyväri teräkselle, taiteilijan omistuksessa.

Tiina Pyykkinen
Kuva: Jorma Puranen


HELI REKULA

Heli Rekula, teoksia sarjasta Hemingwayn puutarhassa, 2012–13, pigmenttivedokset. Diasec. Taiteilijan omistuksessa.
Heli Rekula, teoksia sarjasta Hemingwayn puutarhassa, 2012–13. Kuva: Sampo Linkoneva

Heli Rekula tutkii taiteessaan muistin, ajan ja paikan kerroksellisuutta. Hemingwayn puutarhassa -teoskokonaisuuden valokuviin on tallentunut heijastuksia väreilevän veden pinnassa. Kuvat on otettu Floridan Key Westissä Ernest Hemingwayn kotimuseon puutarhan uima-altaalla. Veden pinta väreilee ja auringon suunta muuttuu päivän myötä. Samalla näkymään sekoittuvat paikan historia ja siihen liittyvät tarinat. Mitä näemme näiden kerrostumien läpi? 

Valokuvataiteilija Heli Rekula valmistui Lahden muotoiluinstituutin valokuvauslinjalta vuonna 1991. Palkitun taiteilijan teoksia on ollut esillä kansainvälisesti yli 25 vuoden ajan. Rekula toimii Aalto-yliopiston valokuvataiteen lehtorina. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä.

Teokset näyttelyssä:
Hemingwayn Puutarhassa, Garden 6 (Hockney Blue), 2012, kromogeeninen värivedos, Diasec, taiteilijan omistuksessa.
Hemingwayn Puutarhassa, Pool 8, 2013, pigmenttivedos, Diasec, taiteilijan omistuksessa.
Hemingwayn Puutarhassa, Pool 9, 2013, pigmenttivedos, Diasec, taiteilijan omistuksessa.
Hemingwayn Puutarhassa, Pool 10, 2013, pigmenttivedos, Diasec, taiteilijan omistuksessa.

Heli Rekula


VAPPU ROSSI

Vappu Rossin teoksia CATCH-näyttelyss. Kuva: Sampo Linkoneva
Vappu Rossin teoksia CATCH-näyttelyssä. Kuva: Sampo Linkoneva

Vappu Rossi on pyrkinyt vangitsemaan hetken piirtämällä liikkuvaa kohdetta. Hän on hyödyntänyt tanssijoiden liikkeitä kaikissa näyttelyn teoksissa. Mustapohjaisissa liikepiirroksissaan Rossi on tallentanut eri esityksiä varten harjoittelevien tanssijoiden ilmaisua. Työskentelytapa vaatii nopeaa heittäytymistä nykyhetkeen – silloinkin kun tanssijoiden liike on hidasta, on piirtäjän työn tempo kiihkeää. Kolmiosaisen Furie-sarjan aiheena ovat puolestaan antiikin raivottaret. Näyttelyä varten tehty Off Gravity kohoaa yli kahdeksan metrin korkeuteen. Siinä painovoiman lait ovat äkisti hävinneet ja vartalot ovat tempautuneet leijumaan ilmaan.

Vappu Rossi on valmistunut Kuvataideakatemiasta vuonna 2008. Hän työskentelee Helsingin yliopiston piirustusmestarina. Rossin teoksia on ollut esillä laajasti sekä Suomessa että ympäri maailman.

Teokset näyttelyssä:
Alice, Edgar, Punainen huivi, Viimeinen tanssi, 2022, liikepiirustuksia August Strindbergin näytelmästä Kuolemantanssi, värikynä paperille, taiteilijan omistuksessa.
Yksin yhdessä, Tatuointi, Kartoitus, 2022, liikepiirustuksia Valtteri Raekallion tanssiteoksesta Lomonosovin moottori, värikynä paperille, taiteilijan omistuksessa.
Party Party ja Party People, 2023, liikepiirustuksia Anton Lachkyn tanssiteoksesta Special Night, värikynä paperille, taiteilijan omistuksessa.
Furie, 2016, värikynä ja nerostick rullapaperille, taiteilijan omistuksessa.
Kuoro I ja Kuoro II, 2018, nerostick rullapaperille, taiteilijan omistuksessa.
Off Gravity, 2023, nerostick ja taiteilijapigmenttimaalikynä kankaalle, taiteilijan omistuksessa.

Vappu Rossi
Kuva: Sampo Linkoneva


HANNA SAARIKOSKI

Hanna Saarikoski, Unfixed Moments, 2023, video, taiteilijan omistuksessa. Kuva: Hanna Saarikoski
Hanna Saarikoski, Unfixed Moments, 2023. Kuva: Hanna Saarikoski

Hanna Saarikosken videoteosten maailma kutsuu hidastamaan tahtia ja keskittymään. Jo usean vuoden ajan taiteilija on tehnyt kuvauskokeiluja ikkunoista avautuvien näkymien parissa. Aihetta hän on työstänyt myös maalauksen ja piirustuksen keinoin. Teokset En plein air ja Kotiseutu/Heimat ovat kuin eloon heränneitä maalauksia, joita katsoessa huomio kiinnittyy pieniin tapahtumiin ja muutoksiin. Videossa Unfixed Moments pysähdytään pohtimaan havainnon ja muistikuvan eroja. Koetut hetket eivät välttämättä pysy muistoissamme muuttumattomina, vaan ne muokkautuvat ajan myötä.

Hanna Saarikoski opiskeli Pohjoismaisessa taidekoulussa Kokkolassa ja valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2008. Saarikosken taidetta on esitetty monissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä Suomessa. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä ja Somerniemellä.

Teokset näyttelyssä:
En Plein Air, 2019, video loop, taiteilijan omistuksessa.
Kotiseutu / Heimat, 2018, video loop, taiteilijan omistuksessa.
Unfixed Moments, 2023, video, taiteilijan omistuksessa.

Hanna Saarikoski
Kuva: Antti Laitinen


JANNA SYVÄNOJA

Janna Syvänoja, Saareke, 2019, hanhensulka, koivu, taiteilijan omistuksessa. Kuva: Sampo Linkoneva
Janna Syvänoja, Saareke, 2019. Kuva: Sampo Linkoneva

Janna Syvänojan taiteen syntymiselle on oleellista kuljeskelu.Hän pysähtyy poimimaan meriveden hiomia lasinpaloja, ruusun terälehtiä tai valkoposkihanhen sulkia: ainutkertaisia paloja elämän kiertokulusta. Työhuoneessaan Syvänoja keskeyttää luonnon prosessin ja antaa näille katoaville pienille yksityiskohdille uuden elämän osana taideteosta. Läsnä ovat kasvu, kukoistus, kuihtuminen – ja uusi alku. Teoksissa voi aistia ulkoilman, luonnon kunnioituksen ja tekemisen meditatiivisen luonteen. 

Janna Syvänoja valmistui sisustusarkkitehdiksi ja huonekalusuunnittelijaksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 1993. Hänet tunnetaan myös tekstiili- ja korutaiteilijana. Syvänojan teoksia on ollut esillä Suomessa ja muualla Euroopassa. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä.

Teokset näyttelyssä:
Uudesti syntyvä maisema, 2014, akryylilevy, ruusut, taiteilijan omistuksessa.
Veteen piirretty, 2018, veden hioma lasi, peili, taiteilijan omistuksessa.
Saareke, 2018, hanhensulka, koivu, taiteilijan omistuksessa.

Janna Syvänoja
Kuva: Mikko Ryhänen


HANNA VIHRIÄLÄ

Yleiskuva CATCH-näyttelystä. Kuva: Sampo Linkoneva
Yleiskuva CATCH-näyttelystä. Etualalla Hanna Vihriälän Nousutuki, 2020. Kuva: Sampo Linkoneva

Hanna Vihriälän teosten taustalla ovat henkilökohtaiset muistot. Hän kokoaa veistoksensa käsityönä pienistä palasista, kuten akryylihelmistä ja kivistä. Näyttelyn teoksissa pysähdytään tunnepitoisten tapahtumien äärelle: sairaalasänkyä kuvaavassa teoksessa Nousutuki taiteilija käy läpi isänsä kuolemaa ja Kirkkaus liittyy muistoon kadonneen koiran kotiinpaluusta. Henkilökohtaisuus tekee Vihriälän teosten kokemisesta yleismaailmallista; ne välittävät tunteita, joihin me kaikki voimme samaistua.

Hanna Vihriälä valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2003. Hän on opiskellut lisäksi Limingan taidekoulussa, Lapin yliopistossa ja Viron taideakatemiassa. Vihriälä on osallistunut lukuisiin näyttelyihin niin Suomessa kuin ulkomailla. Hän on myös toteuttanut useita julkisia teoksia. Vihriälä asuu ja työskentelee Tampereella.

Teokset näyttelyssä:
Nousutuki, 2020, akryylihelmet, vaijeri, taiteilijan omistuksessa.
Kirkkaus, 2017, hiekoitussepeli, siima, taiteilijan omistuksessa.
Haavaheinä, 2023, pronssi, taiteilijan omistuksessa.
Laastari, ratamon varjo 1.8. klo 13.45, hopea, taiteilijan omistuksessa.

Hanna Vihriälä
Kuva: Paula Ollikainen