Quinten Massys – Madonnan med körsbären, 1500-talet

Madonnan med körsbären från 1500-talet som attribuerats till Quinten Massys’ ateljé är ett av konststiftelsens mest älskade verk. På grund av sin dåliga kondition har verket inte kunnat visas på många år. Verket är målat på trä som under tidernas lopp har spruckit. Nu ser målningens framtid dock ljus ut.

Verket har varit föremål för konservering från och med år 2012. Från bildytan har avlägsnats senare retuscheringar och den spruckna panelen har limmats. Underlaget är mycket tunt, bara ett par millimeter tjockt, och reagerar på mycket små variationer i den relativa luftfuktigheten. Därför behöver den en stödkonstruktion som inte förhindrar panelens normala rörelse utan följer den.

Nu har arbetet kommit till ett skede där konservatorerna Minna Matis och Olli Poijärvi överväger och testar alternativa stödkonstruktioner för panelen. Här har de samarbetat intensivt med de internationella experterna inom panelprojektet på Gettys konserveringsinstitut i Los Angeles. Jean-Albert Glatigny från Bryssel erbjöd experthjälp av högta klass på hösten 2013, när han stiftade bekantskap med Madonnan med körsbärenoch funderade med de finländska konservatorerna hur man kunde lösa problemet med stödkonstruktionen.

Minna Matis har byggt tre olika stödkonstruktionsmodeller för Madonnan med körsbären. På bilden finns en flexibel stödkonstruktion av engelsk typ, som följer Ray Marchants metod. Enligt Matis’ redogörelse består den av lister av sitkagran som gjorts smalare i ändarna och inte sitter fast i panelen. Bakom panelen har längs med ådringen limmats små träbitar, genom vilka går en fästningslist som håller sitkagransstödlisterna på plats. På stödlisterna har också fästs en list som kopplar alla sitkagranslisterna till varandra och håller gallerkonstruktionen på plats.

Restaureringen av målningens skadade ytor har just påbörjats. När restaureringen blir färdig och stödkonstruktionen är på plats, är konserveringen av verket slutförd och Madonnan med körsbärenkan resa tillbaka till Mänttä.

Kirsi Eskelinen
Samlingschef

Quinten Massys, ateljé, Madonna med barnet, (Madonnan med körsbären), 1500-talet, olja på trä, Gösta Serlachius kosntstiftelse. Foto: Yehia Eweis.
Quinten Massys, ateljé, Madonna med barnet, (Madonnan med körsbären), 1500-talet, olja på trä, Gösta Serlachius kosntstiftelse. Foto: Yehia Eweis.