Kyrkbåt på ön Taavetinsaari
AUGUSTI 2024
På ett fotografi taget av ön Taavetinsaari finns en bastubyggnad och kyrkbåten Liukas stäv. Fotografiet är ur samlingarna som tillhört Dagmar Järvinen som tjänstgjorde som husa på Joenniemi gård.
Kuorevesi-Sällskapet som inlett sin verksamhet år 1955 fick ett brev daterat den 23.10.1956 av magister Lasse Sevelius som skötte Serlachius konststiftelses ärenden:
På en ö som ligger i anslutning till Joenniemi gård i Mänttä förvaras en gammal kyrkbåt. Eftersom ett museum som bäst håller på att grundas i Kuorevesi, har tanken infunnit sig att den här båten kunde passa där, särskilt som den på sin tid har använts på kyrkfärderna till Kuorevesi. Båten har förvarats under ett skärmtak. Den är lite trasig i aktern, men går mycket väl att reparera. Bergsrådinnan Ruth Serlachius, som äger båten, har meddelat att hon är villig att donera den till Er.
Kuorevesi-Sällskapets ordförande Eeva Laaksi skickade tackbrev till bergsrådinnan och till Sevelius. Av den senare tog Laaksi reda på båtens övriga uppgifter, så som inköpsställe, pris och namn. Förargligt nog har Sevelius svarsbrev inte hittats.
Man vet med andra ord inte när Serlachiusarna har inköpt kyrkbåten som syns på fotografierna tagna redan på 1930-talet på Taavetinsaari. Orsaken till inköpet kan ha varit Serlachius intresse för allmogekulturen. Han har till exempel hjälpt Kuorevesiborna ekonomiskt i förfärdigandet av en folkdräkt.
Kuorevesi-Sällskapet grundades för förverkligandet av ett museiprojekt år 1955. Kyrkbåten placerades emellertid inte i anslutning till hembygdsmuseet, utan man tänkte att den kunde passa bättre för Kuorevesi kyrka, dit dess sista kyrkfärder hade gått.
Sina första kyrkfärder hade Liukas gjort till Keuru kyrka. Det berättas att Liukas med sina 11 årtullar framställdes i Häkki-Liukko år 1885. Som tillverkare nämns oftast båtbyggare Aatami Mäntyniemi, men det är tydligt att inga säkra uppgifter finns om båtbyggaren.
Enligt vad det berättas gled en tall som växt på sluttningen och som användes som material för kyrkbåten, när den fälldes ner för backen och fällde på vägen mindre träd. Det berättas att Aaro Liukko sa att det där nog blir en båt som glider fram fint, eftersom den gör det redan på land. Man började kalla båten Liukas (sv. hal). Den tjänade Liukko båtlag på Keurusselkä från 1800-talet fram till början av 1900-talet.
Vid sekelskiftet minskade antalet kyrkbåtar betydligt. På Keurusselkä trafikerade fartygen Keuru (1885) och Elias Lönnrot (1892). Liukas köptes till Riihimäki båtlag som deras kyrkbåt på Kuorevesi, där Kuorevesi-fartyget körde turtrafik mellan Kuorevesi och Mänttä åren 1914–1920. För Liukas byggdes ett båthus i Suinula by vid stranden av Viitala.
År 1911 skrev grundaren av Fölisöns friluftsmuseum, folklivsforskare A. O. Heikel, att han varit i Suinula och tittat på en kyrkbåt med namnet Liukas som byggts år 1885. Heikel som varit på en resa för att kartlägga kyrkbåtar hade fått en vink om båten som sålts från Keuru till Kuorevesi ett par år tidigare.
Heikel skrev att båten hade 13 (inte 11) årtullar, men båtens mått är de samma som i den kyrkbåt som finns vid Kuorevesi kyrka (längd: 18 m, bredd: 1,9 m). Heikel fotograferade båten och dess skärmtak.
Enligt Heikel hade båten efter köpet målats vit och övre kanten grön. Toften i båten som hade träklykor bestod av lösa brädor. De bars upp av toftvägare som gick längs de inre hörnen av sidorna. Varje åra var försedd med ägarens eller husets bomärke. De längre årorna fanns i mitten av båten och de kortare fram och bak. Årbladen var rödmålade. På kyrkfärderna höll man en matsäckslåda i mitten av båten.
Kyrkbåten Liukas flyttades 25.3.1958 från Joenniemi till Kuorevesi kyrka och täcktes tillfälligt. En fråga som ännu återstod att lösa var byggandet av skärmtaket. Enligt intendenten på Fölisöns friluftsmuseum var ett öppet båthus byggt på en kistkonstruktion något på orten typiskt, det enda som kunde komma på fråga.
Ruth Serlachius donerade till Kuorevesi-Sällskapet även kyrkbåtens båthus från Joenniemi. Ett nytt båthus gjort delvis av det gamla båtskyddet och dels av byggträd donerade av Kuorevesi församling blev färdigt år 1958. På grund av brist på medel fick byggandet av taket till båthuset vänta till följande år.
Källor:
Heikel, A. O.: ”Kirkkoveneitä”, Suomen museo XVIII 1911. Suomen Muinaismuistoyhdistys, Helsinki, 1911
Jämsän seurakunta. Kuoreveden seurakunnan arkisto. Kirkkovaltuuston pöytäkirjat 18.3.1957, 29.4.1957.
Kuorevesi-Seuran arkisto. Pöytäkirjat, vuosikertomukset ja kirjeet vuosilta 1956–1959
Pänkäläinen, Hillevi (2019): ” Liukon Liukas – kirkkoveneen monipolvinen tarina”, Keuruun Joulu 2019.
Tolonen, Marja: Kirkkovene Liukas. Opastekyltti Kuoreveden kirkolla.