Herrgårdens klassiker

Serlachius Gård

06.04.2019

—31.12.2028

Serlachius Kartanon vanhan puolen salissa vanhoja maalauksia ja veistoksia.

Verk ur konstiftelses samlingar

UtställningSamlingsupphängning i Serlachius gård visar klassiker och nyare förvärv ur konststiftelses samlingar.

I upphängningen har man velat hedra herrgårdens gamla anda. I salarna på övre våningen kan du bekanta dig med kända manliga konstnärers folkliga skildringar och motiv målade i Paris från Finlands guldålder, till excempel av Akseli Gallen-Kallela, Albert Edelfelt och Pekka Halonen. Det visas även verk av guldålderns kvinnliga konstnärer såsom av Helene Schjerfbeck, Maria Wiik, Amielie Lundahl och Ellen Thesleff. 

På utställningen visas Hugo Simbergs Kransbärare (1905), en skiss till freskerna i Tammerfors domkyrka. Ensemblen med anknytning till domkyrkan kompletteras av Bröderna (1904/1906) och  Porträtt av Gertrud Gadd (1903). Alla barnen stod modell i Simbergs målning Den sårade ängeln.  

Claude Monets målning Höstack i aftonsol (1891) får sällskap av målningar av två andra franska konstnärer. Maurice Brianchon och Roland Oudot hörde till de konstnärer som kallades ”målare av den poetiska verkligheten”. 

På soffan i herrgårdsbiblioteket kan du vila en stund och känna herrgårdens gamla anda. I samband med renoveringsarbetet har fönstren återigen öppnat upp en utsikt mot parken. Taket är dekorerat med Lennart Segerstråles al secco-målning Litteraturs födelse (1935). I lokalen finns flera skulpturer och fotografier som berättar hur biblioteket såg ut på Gösta Serlachius tid. 

Albert Edelfelt, Björneborgarnas marsch, 1892, gouache på papper. Gösta Serlachius konststiftelse. Fotografi: Vesa Aaltonen.

Björneborgarnas marsch hängs upp för sommaren

Sommaren 2025 visas igen Albert Edefelts verk Björneborgarnas marsch (1892), som handlar om finska kriget och blev en symbol för finskheten och Finlands självbestämmanderätt under förtryckaråren i slutet av 1800-talet. 

Björneborgarnas marsch är ett av de viktigaste verken i konststiftelsens samlingar. Ett verk gjort med gouache på papper är ömtåligt och förlorar sina färger i ljuset. Det är därför den bara visas under korta tidsperioder åt gången. Verket visas igen i juni-augusti 2025

Anselm Kiefer, Väinämöinen Ilmarinen, 2018. emulsion, olja, akrylfärg, shellack, rep och bly på duk, Gösta Serlachius konststiftelse. Fotografi: Sampo Linkoneva.

Väinämöinen Ilmarinen återgår till sin originala plats

Anselm Kiefers verk Väinämöinen Ilmarinen (2018) med Kalevalamotiv visades på den nya sidan av Serlachius gård under renoveringen i vintras. Nu har den återvänt till tidigare matsalen i bergsrådets hemgård. Det är omgivet av en enhet som kuraterats från stiftelsens samling av samtida konst.