Nastja Säde Rönkkö: Överlevnadsguide för ett post-apokalyptiskt barn, 2022–2024, stillbild från ett videoverk.

Nastja Säde Rönkkö: Överlevnadsguide för ett post-apokalyptiskt barn  

Pauli Sivonen, direktör, Serlachius”S is for snakes and stars and spells. Serpents and skinning situations, soft soil and sex and shelter and silence. Softness of all things, or slings. S is for sleep and snow, stones, souls, seeds and storms.”

När Nastja Säde Rönkkö i sin videoinstallation Överlevnadsguide för ett post-apokalyptiskt barn (2022) läser upp engelska ord som börjar med s, skapar hennes mjuka röst som antyder att det inte är bråttom på ett underligt sätt en både vilsam och spänd stämning.

Ormar, stjärnor, besvärjelser är på samma sätt som sömn, snö, frön – eller sex, mjukhet, beskydd och tystnad exempel på företeelser som lindar in betraktaren av verket i en långsamt framskridande rytm på vägen mot ett val av världsslut – och mot överlevnad.

Verket berättar inte rent ut vad som har hänt. Det är emellertid tydligt att vi befinner oss mitt i ett postapokalyptiskt landskap. Trots att världen oåterkalleligt har förändrats, fortsätter individerna sitt liv. Den mjuka berättarrösten strävar kanske till att leda oss bort från dystopin. Den berättar på ett lugnt sätt för oss om saker på grund av vilka eller för vilkas skull livet kan fortsätta.

Dikterna i verket är platser där den globala undergångsstämningen filtreras till något som blir till mänskliga och mycket personliga upplevelser. Berättarrösten och personerna i videorna lever mitt i någon stor och omvälvande händelse, men reagerar på den med tankar i mänsklig skala.

FRÅN RAUMO TILL HELSINGFORS, TILL MÄNTTÄ OCH UT I VÄRLDEN Gösta Serlachius konststiftelse införskaffade Överlevnadsguide till sin samling tre år efter att verket visats för första gå

Från Raumo till Helsingfors, Mänttä och ut i världen

Gösta Serlachius konststiftelse införskaffade Överlevnadsguide till sin samling tre år efter att verket visats för första gången. För produktionen svarade Lönnströms konstmuseum i Raumo, och kort därefter visades verket också på HAM i Helsingfors.

På sommaren 2025 har det i form av installation och screening-version cirkulerat mellan olika ställen i Storbritannien. I Dover placerades verket på ett sätt man inte glömmer i den historiska borgen Fort Burgoyne.

Verket består av 26 videor, surroundljud kopplat till dem samt en grupp skulpturer. En viktig roll har också en bok som har publicerats i samband med utställningen på HAM, med vars hjälp man vid sidan av utställningsupplevelsen kan fördjupa sig i verkets dikter.

Nastja Säde Rönkkö, Överlevnadsguide för ett post-apokalyptiskt barn, 2022–2024, bild utställning på HAM Helsingfors konstmuseum. Foto: HAM

På Serlachius har man kunnat se Nastja Säde Rönkkös konst i samband med prisutställningen Below Zero som öppnade på hösten 2024. Hennes verk salt in our blood, in our sweat, in our tears hade ett år tidigare valts till vinnare av Below Zero Art Award som ordnades för tredje gången i London.

Efter noggrant övervägande beslöt vi oss emellertid för att till samlingen införskaffa just Överlevnadsguide. Det är utan tvekan huvudverket i Nastja Säde Rönkkös produktion hittills.

Verkköpet var med den skala som gäller för Serlachius samling av nutidskonst en stor satsning. Vi kände att det var viktigt att få in det här betydande verket i någon offentlig samling.

Människornas liv fortsätter, trots att världen omkring dem håller på att rasa samman.

Nastja Säde Rönkkö (f. 1985) behandlar i sina verk ofta människans förhållande till sin miljö. Människoskapet, identiteterna, maktstrukturerna och de sociala relationerna mer vidsträckt intresserar henne på individnivå. Hon förverkligar verken som mediakonst, installationer eller performanser.

Texten är ett centralt element i Nastja Säde Rönkkös konst. Överlevnadsguide är ett bra exempel på detta. Skönheten i verket visar sig i monologerna i diktform som dyker upp i alfabetisk ordning, och som blir kvar i besökarens sinne efter att hen har lämnat gallerirummet.

Klimatångest och väntan på världens undergång hör till vår tid. Nastja Säde Rönkkös psykologiskt drivna, mångtydiga strofer påminner oss om att framtiden för människan och de andra levande varelserna inte är tröstlös. I verken fortsätter människornas liv trots att världen omkring dem håller på att rasa samman.

_____________

Below Zero Finnish Art Award är ett pris för samtida konst som delas ut vartannat år. Den riktar sig till finländska konstnärer som vill främja sin karriär internationellt. Priset delas ut av Beaconsfield Gallery i London, Finlands institut i Storbritannien och Irland samt Serlachius.

I priset ingår ett sex veckor långt residens och en separatutställning på Beaconsfield Gallery, en utställning på Serlachius och möjlighet till en residensperiod. Priset är värt mer än 20 000 pund totalt. 2023 års pris gick till Nastja Säde Rönkkö, som under sin residensperiod skapade en videoinstallation ”salt in blood, in our sweat, in our tears”.