Madonna istuu pengermällä ja katselee hellästi sylissään istuvaa Jeesus-lasta.
Lapsi pitelee kädessään lintua, ehkä tikliä, jolle pienokainen tarjoaa "tuttia" eli nesteeseen
kastettua kangasmyttyä. Kyseessä on viittaus Kristuksen kärsimykseen: Jeesukselle tarjottiin
Golgatalla hapanviiniin kastettu sieni. Lintu symboloi sielun vapaaehtoista antautumista Vapahtajalle.
Marian vasen käsi lepää Pyhän Kirjan päällä. Neitsyen kangasvyön solmu symboloi hänen tahratonta sikiämistään.
Dürer piirsi Marian sädekehän yksinkertaisena kehänä, mikä on hänen kuparikaiverruksissaan
ainutlaatuista.
Marian jalkojen juureen on kuvattu liekaan sidottu marakatti.
Apina on kuvattu vedoksessa niin realistisesti, että Dürerillä on mahdollisesti ollut tilaisuus
piirtää eläin suoraan mallista. Hollannin-matkansa päiväkirjassa Dürer kirjoittaa, että hän
joulukuussa 1520 oli maksanut "neljä kultaguldenia marakatista". Renessanssiajalla apina oli
yleinen symboli ihmisen alemmille vaistoille, kuten himolle, ylensyönnille, ahneudelle ja itsekkyydelle.
Kahlehdittu apina kuvaa maallisten ilojen vankilaa, mutta se voi viitata myös syntiseen Eevaan.
Marakatti on tässä vastakohta puhtaalle Jumalan äidille.
Kuvan taustalla oleva asuntosaari rakennettiin vuosisadan lopulle ennustetun tulvan turvapaikaksi.
Jokimaisema pohjautuu British Museumissa olevaan vesivärimaalaukseen Talo lammen rannalla, jonka Dürer toteutti
Nürnbergissä Pegnitz-joen rannalla, lähellä St. Johann -kirkkoa. Lammen rannan talo on vedoksessa
kuitenkin peilikuvana.
Dürerin monogrammi sijaitsee Marian jalkojen juuressa hieman oikealle kuvan keskilinjasta.