Serlachius museot

KOM MODIGT
FRAM

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik. Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Öppet sommartid 1.6.–31.8. varje dag kl. 10–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik. Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Öppet
sommartid 1.6–31.8. varje dag kl. 10–18
vintertid 1.9.–31.5. ti–sö kl. 11–18
Stängt 6.12., 24–25.12., 31.12., 25.3. och 30.4.

KOM MODIGT
FRAM

Fabriken är utanför

Esther Shalev-Gerz undersöker i sina verk de traditionella yrkenas position i en allt mer digitaliserad värld, och representationerna av arbete i bildkonsten.

På museet Gustaf 1.4.2017–1.4.2018

  • SM4222.jpg
  • Shalev-Gerz-Dead-Wood.jpg
12

Fabriken är utanför

Esther Shalev-Gerz (f. 1948) som är född i Vilnius och bor i Paris är en finstämd konceptkonstnär, som i sina fotografi- och videoverk undersöker uppbyggandet av de kulturella identiteterna, och de traditionella yrkenas position i en global värld som snabbt håller på att digitaliseras.

Utställningen Fabriken är utanför innehåller fyra verkhelheter som är sammanlänkade med varandra, och vars teman stiger fram också ur en liten finländsk industriorts historia. Fabriken har bestämt rytmen i det dagliga livet i Mänttä under generationernas lopp. Samtidigt har den traditionella industrins kraftiga strukturomvandling haft en djupt gående inverkan på orten.

I verket Sound Machine (2008) har textilfabrikens maskiner tystnat och arbetarna minns sina arbetsskift fulla av oljud. The Last Click (2010–11) berättar om en uppskattad kamerafabriks upphörande och förevisar tömda fabrikssalar. Motivet i verket Describing Labor (2012) är beskrivningen av arbete i konsten.

Videodiptyken Dead Wood (2016) som har filmats i den mellaneuropeiska urskogen får en att tänka på tiden före träförädlings- och pappersindustrins födelse. Det poetiska verket är en forskningsresa till skogens väsen tillsammans med fyra personer som representerar olika områden. Utställningens kurator är Timo Valjakka.

Åp museet Gustaf 1.4.2017–1.4.2018