Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Tiistai 2. Kesäkuuta 2015

Antero Tenhusen valokuvia Mäntän lakkautetusta selluloosatehtaasta Serlachius-museo Gustafissa

Serlachius-museo Gustafissa on avattu Antero Tenhusen valokuvanäyttely, joka dokumentoi Mäntän selluloosatehdasta lakkauttamisen jälkeen vuonna 1993. Valokuvien pysähtynyt tunnelma kertoo suomalaisen paperiteollisuuden rakennemuutoksesta, jonka Mänttä koki ensimmäisten joukossa 1990-luvun alussa.

Valokuvaaja Antero Tenhunen kuvasi Metsä-Serla Oy:n Mäntän selluloosatehdasta 6. huhtikuuta 1993 eli noin kaksi vuotta tehtaan lakkauttamisen jälkeen. Hänellä oli käytössään Suomessa harvinainen 8x10” Sinar-palkkikamera, jonka kuvausjälki nostaa esiin piirrosmaisen tarkkoja yksityiskohtia kuvista.

Pitkän uran TV2:n valokuvaajana ja myöhemmin itsenäisenä valokuvausalan yrittäjänä tehnyt Tenhunen oli aiemmin tallentanut pirkanmaalaista kulttuuriperintöä Suomen ja Pirkanmaan Kulttuurirahastojen tukemana. Mäntän selluloosatehtaan kuvaaminen oli jatkoa tälle dokumentoinnille, mutta ilman tilaajaa. Historiallisen muutoksen kuvaaminen on aina kiehtonut Tenhusta.

–Toimittaja Untamo Eerola oli tehnyt TV2:lle kolmiosaisen dokumentin Mäntästä. Hän tiesi minun keräävän dokumenttiaineistoa ja ehdotti kuvaamista. Kysyin luvan ja sain sen. Koneet ja laitteet olivat vielä paikallaan, mutta tehtaalla ei ollut ketään. Sain liikkua siellä vapaasti. Kukaan ei kysynyt, mitä tein tai miksi olin siellä, hän kertoo.

Tyhjä tehdas teki vaikutuksen

Antero Tenhusen mukaan tyhjän tehtaan kuvaaminen oli vaikuttava kokemus. Hän halusi dokumentoida teollisuuslaitosta sellaisena kuin työntekijät olivat sen päivittäin kokeneet. – Eräässä kuvassa erottuu pieni puinen jakkara. Mitä sillä on tehty? Kuka sillä on istunut? Tällaiset yksityiskohdat tuovat inhimillisen näkökulman tehtaan tarinaan, hän kertoo.

Mäntän selluloosatehtaan lakkauttaminen oli Suomen ensimmäisiä paperiteollisuudessa koettuja alasajoja. Se sai suurta julkisuutta 1990-luvun alussa, ja monet uskoivat sen olevan Mäntän loppu. – Olihan se jollain tapaa surullinen tapaus. En kuitenkaan uskonut sen olevan maailmanloppu, kuvaaja sanoo ja kertoo seuranneensa sen jälkeen mielenkiinnolla Mäntän kehitystä kuvataidekaupunkina.

Antero Tenhusen mukaan näyttelyssä on pääosa hänen Mäntässä ottamistaan kuvista. Sinar-palkkikameralla kuvaaminen oli erittäin kallista, noin 100 markkaa laukaus. Siksi kuvat piti ottaa harkiten. Näyttelyssä olevat kuvat ovat alkuperäisen rajauksen mukaisia. Ne on tulostettu Pigment Ink -tulosteina Fine Art -paperille ja pohjustettu alumiinilevylle. Kuvankäsittelyssä ja tulostuksessa yhteistyökumppanina on ollut Nina Tiitto.

Esineet täydentävät valokuvanäyttelyä

Tenhusen valokuvien lähellä oleviin vitriineihin on koottu G.A. Serlachius Oy:n valmistamia tuotteita, joiden raaka-aineena on ollut Mäntässä valmistettu selluloosa. Tehtaan tuotannosta on vuosikymmenien ajan taltioitu näytekappaleita arjen paperituotteista, jotka ovat tuttuja kotoa, työpaikoilta ja julkisista tiloista.

Näyttelyssä voi nähdä kuluttamisessa tapahtuneen muutoksen ja toisaalta samankaltaisuuden viisikymmentä vuotta vanhojen ja nykypäivän tuotteiden ja telineiden välillä. Näyttelyn on koonnut Serlachius-museoiden esinekokoelmista tutkija Milla Sinivuori-Hakanen.

Serlachius-museot ovat avoinna kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18.
Serlachius-museo Gustaf: R. Erik Serlachiuksen katu 2, Mänttä.

Lisätiedot: Antero Tenhunen, p. 050 556 6033, Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivonen, p. 050 566 1355, pauli.sivonen@serlachius.fi.