Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

Julkiset veistokset koristavat Mänttää

Gösta Serlachiuksen taidesäätiön rooli esteettisen kaupunkiympäristön muokkaajana on ollut Suomen oloissa poikkeuksellinen.

Kaupungin kaduilla, puistoissa ja hautausmaalla liikkuessaan voi tutustua Emil Wikströmin, Viktor Janssonin, Wäinö Aaltosen, Jussi Mäntysen, Aimo Tukiaisen ja muiden veistotaiteemme tunnetuimpien edustajien teoksiin. Taidesäätiön omistamia, lahjoittamia ja hoitovastuulla olevia teoksia on Mäntässä parisenkymmentä. Yhdessä nämä julkiset veistokset muodostavat seinättömän museon, joka on kaikkien ulottuvilla.



Perustaessaan säätiönsä 1933 Gösta Serlachius antoi sille yhdeksi erityistehtäväksi Mäntän koristamisen julkisilla veistoksilla. Säätiön omistuksessa olevien ulkoveistosten ajallinen kattavuus on laaja: se ulottuu 1880-luvulta nykypäivään. Julkisten veistosten kokoelma on siten samalla läpileikkaus suomalaisen kuvanveistotaiteen historiasta kansallisromantiikan tyylikaudelta varhaiseen modernismiin ja nykytaiteeseen saakka.


Emil Wikströmilta paljon teoksia

Julkisten veistosten kokoelma sai alkunsa 1800-luvun lopussa kauppaneuvos G. A. Serlachiuksen ja hänen tyttärensä Thyra Serlachiuksen hankkiessa teoksia perheen suosikkitaiteilijalta, kuvanveistäjä Emil Wikströmiltä. Seuraavassa sukupolvessa vuorineuvos Gösta Serlachius teetti tilaustöitä samalla veistäjällä. Tänä päivänä taidesäätiön omistuksessa on kolme Emil Wikströmin julkista veistosta ja hoitovastuulla kaksi kuvanveistäjän työstämää Serlachiusten hautamuistomerkkiä.



Gösta Serlachius hankki veistoksia myös muilta taiteilijoilta, kuten humoristisen kansankuvauksen mestarilta Hannes Autereelta, eläinaiheiden tulkitsijalta Jussi Mäntyseltä ja suomalaiskansallisen klassismin luojalta Wäinö Aaltoselta.

Myöhemmissä vaiheissa taidesäätiö on jatkanut Gösta Serlachiuksen jalanjäljissä. Se on hankkinut kokoelmiinsa aikalaistaiteilijoiden veistoksia ja seurannut ennakkoluulottomasti kuvanveistotaiteen uusia virtauksia. Hyvä esimerkki tästä on vuonna 1968 paljastettu Aimo Tukiaisen Solukko-suihkukaivoveistos, joka lukeutuu varhaisimpien pitkälle abstrahoitujen julkisten veistosten joukkoon Suomessa. Tuorein nykytaidetta edustava hankinta on vuosituhannen vaihtumisen juhlistamiseksi ostettu Matti Peltokankaan graniittiteos Vuosi 2000.

Esimerkkejä Mäntän julkisista veistoksista

Jussi Mäntynen: Äidin ylpeys -veistospari (1935)
dioriitti
Serlachius-museo Gustafin sisäänkäynti
Hankittu 1935

Viktor Jansson: Poika ja kala -suihkukaivoveistos (1935)
pronssi
Serlachius-museo Gustaf
Hankittu 1935

Wäinö Aaltonen: Kubistinen Aleksis Kivi (1939) 1950
pronssi
Mäntän kirkon edusta
Hankittu 2009

Emil Wikström: G. A. Serlachiuksen muistomerkki (1921)
pronssi, harmaa ja punainen graniitti
Koskelanlammen ranta
Hankittu 1921

Wäinö ja Matti Aaltonen: Gösta Serlachiuksen muistomerkki (1958)
pronssi ja harmaagraniitti
Mäntän Klubin piha
Hankittu 1958

Harry Kivijärvi: Monoliitti (1971)
musta graniitti
Mäntän hautausmaa
Hankittu 1974

Emil Wikström: Serlachiusten sukuhautamuistomerkki (1937)
harmaanvalkoinen graniitti
Mäntän hautausmaa
Hankittu 1937