Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna kesällä 1.6.–31.8. joka päivä 10–18, talviaikaan 1.9.–31.5. ti–su 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18


Käykää rohkeasti
pidemmälle

Perjantai 22. Toukokuuta 2015

Elämäniloa ja erotiikkaa

Huhtikuussa Serlachius-residenssissä työskennellyt Visavuoren museonjohtaja Pälvi Myllylä löysi arkistostamme aarteen.

Oletteko koskaan ajatelleet, miltä oikeasti tuntuisi saada käsiinsä ihmisten katseilta jo vuosikymmeniä piilossa uinuneen aarteen? Tutkijan työ on siitä hauskaa, että aarteiden löytäminen kuuluu normaaliin työnkuvaan. Tosin yleensä on kyse yhdestä työstä, kirjeestä tai luonnoksesta, joka avaa näkemään tutun asian uudella tavalla. Harvoin, jos koskaan, kyse on tuhansia yksiköitä kattavasta kokoelmasta.

Serlachius-museoiden kokoelmiin jo 1930-luvulla luovutettu Olga ja Eric O. W. Ehrströmin testamenttikokoelma on tällainen aarre. Testamenttikokoelma kattaa noin 3 500 nimikettä. Suurin osa on aineistoa, joka ei koskaan ole ollut esillä yleisölle eikä myöskään tutkijoiden käytettävissä. Nyt museon valtavan ponnistuksen jälkeen kokoelma on luetteloitu, ja se voidaan luovuttaa tutkijoiden käyttöön. 3 500 työtä, ennennäkemätöntä materiaalia!

Ei ainoastaan määrä, vaan myös aineiston monipuolisuus hämmästyttää: maalauksia, taidegrafiikkaa, käyttögrafiikkaa, kuvitustöitä, korusuunnitelmia, koruja, taideteollisuusesineitä, arkkitehtuuria, lasimaalauksia, muotipiirroksia, ruokapakinoita…

Miten voi olla mahdollista, että Ehrströmit ovat jääneet niin marginaaliseen asemaan Suomen taidehistoriassa? Oliko Eric O. W. Ehrströmin monipuolisuus este sille, että hänestä olisi tullut yksi maamme tunnetuimmista taiteilijoista? Entä jos hän olisi keskittynyt yksinomaan taidegrafiikkaan, missä hän oli väripuupiirrosten hienostunut taitaja? Tai jos hän olisi suunnannut kaiken intohimonsa korujen ja taideteollisten pienesineiden tekemiseen?

Olga ja Eric O. W. Ehrström näyttäytyvät ajankuvauksissa ja muistelmissa pidettynä pariskuntana, jonka vierailuja odotettiin ja jonka kotona sai aina vieraanvaraisen vastaanoton. Pariskunta oli erikoinen ilmestys: Eric oli iloinen, hersyvä, puhelias ja varsin lihava, kun taas Olga oli siro, kaunis ja hiljainen. Molempien ansiot taiteen saralla tunnustettiin – Olga oli lupaava muotokuvamaalari ja Eric taas, kuten sanottua, pystyi mihin vain, mutta silti suurimman vaikutuksen aikalaisiin tekivät Ehrströmit itse henkilöinä.

Olgan ja Ericin rakkaussuhde oli alusta asti hyvin intohimoinen ja se heijastui erityisesti Ericin taiteeseen. Koru- ja pienesinesuunnitelmat ovat täynnä aikakauden tyylin mukaisia eroottisia kuvauksia. Omalla työpaikallani Visavuoren museossa on yksi erityisen hieno Eric O. W. Ehrströmin emalilaatta. Visavuoren ateljeen talvipuutarhan seinään upotetussa laatassa siivekäs hirviölintu on sulkenut alastoman naisen intohimoiseen syleilyyn.

Alkuperäiset suunnitelmat emalilaattaan löytyivät testamenttikokoelman uumenista, ja jo yksistään tämä löytö olisi tehnyt ajastani Serlachius-residenssissä olemisen arvoisen. Mutta mitä kaikkea muutakin löysin…

Pälvi Myllylä
Visavuoren museonjohtaja