Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna kesällä 1.6.–31.8. joka päivä 10–18, talviaikaan 1.9.–31.5. ti–su 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18


Käykää rohkeasti
pidemmälle

Perjantai 5. Huhtikuuta 2019

Klassikkoteokset palaavat Serlachiusten kartanoon

Serlachius-museoiden uusi kokoelmaripustus Kartanon klassikot esittelee laajasti Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmia. Kuraattori Veikko Halmetoja on valinnut taidemuseo Göstan kartanoon vanhan eurooppalaisen ja Suomen kultakauden taiteen aarteita sekä uudempia suosikkejaan. Kartanon klassikot avautuu yleisölle 6.4.

Serlachiuksen klassikkoteoksia esitellään konstailemattomana ripustuksena, jonka äärelle on helppo pysähtyä. Veikko Halmetoja on löytänyt taidekokoelmasta erilaisia kokonaisuuksia ja polkuja, joiden kautta hän on jäsentänyt ripustusta. Omat seinänsä ovat saaneet suomalaisen taiteen maisemat, asetelmat sekä lasten ja aikuisten muotokuvat.

Mänttäläislähtöinen Veikko Halmetoja palasi lapsuutensa museovierailuihin ja toteutti ripustuksen, joka kunnioittaa kartanon vanhaa henkeä. ”Osa teoksista on minulle erityisen rakkaita, ne ovat kulkeneet mukanani postikortteina jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Tätä ripustusta tehdessäni olen halunnut kunnioittaa sitä, miten ihmiset kiintyvät joihinkin kokoelmateoksiin ja haluavat nähdä ne yhä uudestaan ja uudestaan.”

Kartanon keskeisiin taiteilijoihin kuuluu Akseli Gallen-Kallela, jonka tuotantoa on paljon taidesäätiön kokoelmassa. Toinen tärkeä taiteilija on Helene Schjerfbeck, jonka teoksia taidesäätiö on hankkinut vuosien saatossa merkittävän kokoelman. Esillä on mm. eheä mieskuvien sarja, jota täydentää ensimmäistä kertaa esillä oleva näyttelijä Matti Kiianlinnan muotokuva.

Kaikkiaan näyttelyssä on lähes 150 teosta noin 100 taiteilijalta. Kartanon klassikot on pysyvä ripustus, jonka teoksia vaihdetaan kuitenkin jonkin verran esimerkiksi teoslainojen myötä. Sen äärelle voi Halmetojan mukaan palata aina uudestaan ja löytää joka kerran jotain uutta.

”Tämä ripustus sisältää yhtä monta tarinaa, kuin sillä on katsojia. Jokainen polku on oikea, mutta museon loistavilla oppailla on tarjota polku, jossa useat tarinat on kiedottu kokonaisuudeksi”, Halmetoja sanoo.

Vanha eurooppalainen taide esille

Tärkeän kokonaisuuden kartanossa muodostaa Suomessa harvinainen kokoelma vanhaa eurooppalaista taidetta. Erityisesti espanjalainen, flaamilainen ja alankomaalainen taide 1500–1600-luvuilta on laajasti esillä omana kokonaisuutenaan. Esimerkkeinä kokoelman näistä klassikoista ovat mm. Fracisco ja Juan de Zurbaránin sekä Jusepe de Riberan teokset.

Valolle herkät paperipohjaiset työt ovat saaneet oman pimennetyn paperisalonkinsa, jonka kahdessa kokoelmalaatikostossa on esillä mm. Hugo Simbergin grafiikanvedoksia. Tulevana kesänä salongissa voi tutustua myös kokoelman yhteen avainteokseen, Albert Edelfeltin Porilaisten marssiin.

Gösta Serlachius (1879–1942) keräsi aikanaan ennakkoluulottomasti oman aikansa taidetta. Taidesäätiö on viime vuosina palannut juurilleen ja kartuttanut kokoelmaa jälleen nykytaiteella. Sille on varattu oma huoneensa, jonka ripustus vaihtuu uusien hankintojen myötä tiheämmin kuin muualla kartanossa. Lisäksi muutamia nykytaiteilijoiden teoksia on sijoitettu harkitusti vanhemman taiteen sekaan.