Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

Lauantai 25. Marraskuuta 2017

Helene Schjerfbeckin muotokuva Matti Kiianlinnasta Serlachius-museoille

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö on ostanut kokoelmaansa Helene Schjerfbeckin maalaaman muotokuvan näyttelijä Matti Kiianlinnasta. Taidesäätiö hankki yksityiskokoelmaan kuuluneen teoksen lauantaina 25.11. Hagelstamin huutokaupasta 445 000 eurolla.

Muotokuva näyttelijä Matti Kiianlinnasta (1900–1931) on ollut valmistumisestaan saakka mallin ja hänen sukunsa hallussa, eikä sitä ole koskaan nähty Helene Schjerfbeckin (1862–1946) tuotannon esittelyissä. Teoksesta ei tiettävästi ole tehty luonnoksia tai toisintoja.

Schjerfbeck tutustui Matti Kiianlinnaan muutettuaan Tammisaareen kesällä 1925. Kiianlinna oli Tammisaaren pakkotyölaitoksen johtajan Edvard Kiianlinnan poika. Nuoresta iästään huolimatta hän oli jo saanut kokemusta vaativistakin teatterirooleista. Hän tarjoutui itse malliksi taiteilijalle, joka tuskaili uudessa kotikaupungissaan mallien puutetta.

Schjerfbeck ei ollut erityisen innostunut teatterista, sillä näyttelijöiden teennäisyys kiusasi häntä. Taiteilija kirjoitti kuitenkin uudesta tuttavuudestaan mm. ystävälleen Einar Reuterille: ”Herra Kiianlinna liikkuu sulavasti kuin käärme käsivarsiaan sivellen ja puhuu, puhuu, puhuu – – tarvitaan yksi istunto lisää ääriviivan takia, mutta nyt en jaksa sitä.”

Näiden kahden herkän persoonan tuttavuus syveni ystävyydeksi, joka katkesi Kiianlinnan ennenaikaiseen kuolemaan vuonna 1931.

Matti Kiianlinnan muotokuva täydentää Helene Schjerfbeckin modernististen henkilökuvien sarjaa Serlachius-museoiden kokoelmassa. Säätiölle aiemmin hankitut 1920-lukua edustavat Ryöväri paratiisin portilla (1924–25) ja Autoilija (Måns Schjerfbeck) (1929) muodostavat yhdessä näyttelijän intensiivisen muotokuvan kanssa eheän mieskuvien kokonaisuuden.



Helene Schjerfbeck, Muotokuva, Matti Kiianlinna, 1926–27, öljyväri kankaalle, 64 x 51 cm, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva: Hagelstam & Co.